<b><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif";color:red;background: #EEEEEE">Vecihi Hürkuş Uçak Yaptığı İçin Ödül Beklerken Ceza Aldı<br /> <br /> </span></b> <p class="MsoNoSpacing"><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"; color:#333333;background:#EEEEEE">Teyyareci Vecihi 6 Ocak 1896’da İstanbul’da doğdu.1.Dünya savaşına katıldı. Yaralanınca İstanbul’a döndü.Yeşilköy’deki Tayyare Mektebine girerek Pilot oldu. Başarılı bir pilot olarak görev yaptı. Girdiği bir hava muharebesinde bir Rus uçağını düşürmüştür. <br /> <br /> <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNoSpacing"><span style="font-size: 24px;"><span style="font-family: Tahoma, sans-serif; color: rgb(51, 51, 51); background: rgb(238, 238, 238);">İstanbul Times haber Merkezi / Özel Haber</span></span><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"; color:#333333;background:#EEEEEE"><br /> <br /> Rus Uçağını düşüren ilk Türk pilotu olmuştur. Ruslara esir düşen Vecihi Hazar denizinde bulunan Nargin Adasından yüzerek İran üzerinden kaçmayı başarmıştır. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNoSpacing"><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"; color:#333333;background:#EEEEEE">1918’de Yeşilköy Tayyare bölügünde iken bir av uçağının tasarımını yapan vecihi bey’in bu projesi Mondros Ateşkes anlaşması ile yarım kalmıştır. <br /> <br /> Kurtuluş savaşına katılan Vecihi bey İnönü ve Sakarya savaşı sırasında çok başarılı keşif ve destek uçuşları yaptığı gibi bir Yunan uçağını da düşürüştür. Kurtuluş savaşının ilk ve son uçuşunu da yapan Pilottur. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNoSpacing"><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"; color:#333333;background:#EEEEEE"><o:p>V</o:p></span><span style="font-size:14.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"; color:#333333;background:#EEEEEE">ecihi bey savaşlarda başarılı hizmetler yaptığı için kırmızı Şeritli İstiklal Madalyası verilmiştir. TBMM tarafından üç kez takdirname verilen tek kişidir. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><b><span style="font-size:16.0pt;font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:red;mso-fareast-language:TR"><br /> Bir Uçağa adı verilince yeniden uçak yapmaya heveslendi <o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14.0pt;font-family:"Arial","sans-serif";mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; color:#252525;mso-fareast-language:TR"><br /> Savaştan sonra İzmir'de yeni tayyarecileri eğitmeye başlar. Edirne'ye yanlışlıkla inen bir yolcu uçağını almakla görevlendirilir. Hizmeti karşılığı uçağa "VECİHİ" adı verilince, uçak inşa etme düşünceleri canlanır. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0zmir" title="İzmir"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none">İzmir</span></a> <a href="https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Seydik%C3%B6y_Hava_Mektebi&action=edit&redlink=1" title="Seydiköy Hava Mektebi (sayfa mevcut değil)"><span style="color:black; mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline:none">Seydiköy Hava Mektebi</span></a>'nde -bugünkü <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/Gaziemir" title="Gaziemir"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none">Gaziemir</span></a> <a href="https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Hava_Teknik_Okullar_Komutanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1&action=edit&redlink=1" title="Hava Teknik Okullar Komutanlığı (sayfa mevcut değil)"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none">Hava Teknik Okullar Komutanlığı</span></a>- uçak yapımı projesine devam eder. 1923'te ganimet olarak Yunanlardan ele geçen motorlardan yararlanarak ilk Türk uçağını imal eder.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><b><span style="font-size:16.0pt;font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:red;mso-fareast-language:TR"><br /> Uçak Yaptı ve uçurdu ödül beklerken ceza aldı <o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/28_Ocak" title="28 Ocak"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none"><br /> 28 Ocak</span></a> <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/1925" title="1925"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none; text-underline:none">1925</span></a>'de "<a href="https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=VEC%C4%B0H%C4%B0_K-VI&action=edit&redlink=1" title="VECİHİ K-VI (sayfa mevcut değil)"><span style="color:black;mso-themecolor: text1;text-decoration:none;text-underline:none">VECİHİ K-VI</span></a>"adını verdiği uçağını uçurur ancak ödül yerine onu ceza beklemektedir. <b>Vecihi Hürkuş'un</b> ödül beklerken ceza almasının nedeni, havacılıktan anlayan kimsenin bulunmamasıydı. İzin verecek merci olmadığı için, izinsiz havalanmış, bu yüzden de cezalandırılmıştır.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><b><span style="font-size:16.0pt;font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:red;mso-fareast-language:TR"><br /> Vecihi Hürkuş’a ceza değil ödül verilseydi bugün dünyanın en büyük uçak üreticisi olabilirdik<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><br /> Savaş ortamında bile uçak projesi çizen yapan ve uçuran vatanperver muhteşem bir pilot uçak yaptığı için o zamanın devlet büyüklerinde ödül beklerken ceza alması <b>Vecihi Hürkuş’u</b> çok üzdü.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Daha sonra askeri havacılıktan ayrılarak uçak tasarımı ve yapımı çalışmalarına devam etmiştir. Havacılığa gönül veren Tayyareci Vecihi Hürkuş da sadece Türk havacılık tarihinin değil, belki de tüm Türkiye tarihinin en ilginç simalarından birisiydi.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><b><span style="font-size:16.0pt;font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:red;mso-fareast-language:TR"><br /> Üzgün ve küskündü ama yine de Kadıköy’de keresteci dükkanında uçak yaptı <o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><br /> 1930'da Kadıköy'de bir keresteci dükkânını kiralayarak, 3 ay içinde ilk Türk sivil uçağını, aslında ikinci uçağı VECİHİ XIV'ü inşa etti.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">İlk uçuşunu 27 Eylül 1930'da Kadıköy Fikirtepe'de büyük bir kalabalık ve basın topluluğu karşısında yapmıştır.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Bu uçuştan sonra VECİHİ XIV ile önce Yeşilköy'e, sonra Ankara'ya uçmuştur. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Uçabilirlik Sertifikası için İktisat Bakanlığına başvurmuş, 14 Ekim 1930'da “Tayyarenin teknik vasıflarını tespit edecek kimse bulunmadığından gereken vesika verilmemiştir” cevabını almıştır.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Hürkuş, bunun üzerine bakanlık nezdinde yapılan girişimler sonucu uçağa istenen belgenin alınması amacıyla uçağı sökerek demiryollarından kiraladığı vagonla Çekoslovakya’ya gönderilmesi için müsaade almıştır.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Hürkuş, 6 Aralık 1930’da Prag’a geldiğinde henüz tayyare gelmemişti. Tayyareye ait statik raporu gibi resmi evrak önce Çek diline çevrilmiş, uçak gelince tekrar monte edilerek uçağın malzemeleri ve her türlü teknik kontrolü yapıldıktan sonra uçuşu istenmiş. Her türlü uçuş şekilleri ile uçuşun kontrolü tamamlanmıştır.<br /> <br /> <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><span style="color: rgb(255, 0, 0);"><strong><span style="font-size: 18px;">Biz değerini bilemedik çekler baştacı etti <br /> </span></strong></span><br /> Hürkuş 23 Nisan 1931'de Çekoslovakyalı yetkililer tarafından civardaki bir gazinoda düzenlenen bir törenle, başköşesinde “</span><span style="font-size: 16pt; font-family: Arial, sans-serif;">Yaşasın Türk Tayyareciliği” y</span><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">azılı bir pankartla onurlandırılarak uçuş müsaadesini almıştır. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">25 Nisan 1931'de Çekoslovakya’dan uçarak Türkiye'ye gelmek için yola çıkıp 5 Mayıs 1931’de Türkiye'ye gelmiştir.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Vecihi Hürkuş, <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/1931" title="1931"><span style="color:black; mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline:none">1931</span></a> yılında, TTaC (Türk Tayyare Cemiyeti) yararına Türkiye turu yaptı.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Birinci Tur (02.09.1931): Ankara, Kızılcahamam, Gerede, Bolu, Ereğli, Zonguldak, Cide, Sinop, Samsun, Trabzon, Of, Rize, Gümüşhane, Bayburt, Suşehri, Zara, Hafik, Sivas, Şarkışla, Akdağmadeni, Sorgun, Yozgat, Sungurlu, Kalecik, Ankara.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">İkinci Tur (09.11.1931) : Ankara, Gölbaşı, Bağla, Şereflikoçhisar, Aksaray, Konya, Beyşehir, Seydişehir, Alanya, Manavgat, Antalya, Fethiye, Köyceğiz, Muğla, Göktepe, Kale, Tavas, Karacasu, Babadağ, Denizli, Çal, Çivril, Karahallı, Ulubey, Uşak, Kütahya, Eskişehir, Çukurhisar, İnönü, Bozüyük, Karaköy, Söğüt, Geyve, Adapazarı, İzmit, İstanbul.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><b><span style="font-size:16.0pt;font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:red;mso-fareast-language:TR"><br /> 1932'de Vecihi Sivil Tayyare Mektebi isimli ilk Türk Sivil Havacılık Okulu'nu açmıştır.<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><br /> Okulda ilk Türk kadın pilotu olan <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/Bedriye_G%C3%B6kmen" title="Bedriye Gökmen"><span style="color:black;mso-themecolor:text1; text-decoration:none;text-underline:none">Bedriye Gökmen</span></a> ile birlikte 12 pilot</span><span style="font-size: 10.5pt; font-family: Arial, sans-serif;"> </span><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">yetiştirmiştir.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">İstanbul Kalamış-Kadıköy'de Türkiye'nin ilk sivil uçağı VECİHİ XIV, ilk eğitim ve spor uçağı VECİHİ XV, 160 beygirlik Mercedes uçak motorlu deniz kızağı VECİHİ SK-X üretilmiştir. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;"><a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/Nuri_Demira%C4%9F" title="Nuri Demirağ"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none">Nuri Demirağ</span></a>, bir tayyare yapımı için 5000 TL vermiş, böylece 1933'te Vecihi Hürkuş tarafından NURİ BEY adı verilen <a href="https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=VEC%C4%B0H%C4%B0_XVI&action=edit&redlink=1" title="VECİHİ XVI (sayfa mevcut değil)"><span style="color:black;mso-themecolor: text1;text-decoration:none;text-underline:none">VECİHİ XVI</span></a> kabin uçağı yapılmıştır. <o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Vecihi Bey zor koşullarda eğitim yaparken bazı kurumların, örneğin <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/TEKEL" title="TEKEL"><span style="color:black; mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline:none">TEKEL</span></a> İdaresi'nin ve <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_%C4%B0%C5%9F_Bankas%C4%B1" title="Türkiye İş Bankası"><span style="color:black;mso-themecolor:text1; text-decoration:none;text-underline:none">Türkiye İş Bankası</span></a>'nın reklamlarını yapmış, bazı vatansever yetkili kuruluşların da yardımları oldu.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">1937 yılında <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrk_Hava_Kurumu" title="Türk Hava Kurumu"><span style="color:black;mso-themecolor:text1; text-decoration:none;text-underline:none">Türk Hava Kurumu</span></a>, Hürkuş'u mühendislik eğitimi alması için, Almanya'daki mühendislik okuluna gönderdi.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">1939 yılında mezun olarak ülkesine dönen Vecihi Hürkuş'a iki yılda mühendis olunmasının imkânsızlığı gerekçesiyle uçak mühedisi ruhsatı verilmedi.(Yazık olmuş)<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">1954 yılında ilk sivil havayolu şirketi olan <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCrku%C5%9F_Hava_Yollar%C4%B1" title="Hürkuş Hava Yolları"><span style="color:black;mso-themecolor:text1; text-decoration:none;text-underline:none">Hürkuş Hava Yolları</span></a>'nı kurmuştur ancak; kazalar, kaçırılmalar ve sabotajlar gibi sebeblerle şirket uçuştan men edilmiştir.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm; line-height: normal; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"><span style="font-size: 14pt; font-family: Arial, sans-serif;">Türk havacılık tarihinin en üretken ve girişimci kişilerinden olan Vecihi Hürkuş, Ankara'da <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/16_Temmuz" title="16 Temmuz"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none;text-underline: none">16 Temmuz</span></a> <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/1969" title="1969"><span style="color:black;mso-themecolor:text1;text-decoration:none; text-underline:none">1969</span></a> tarihinde <a href="https://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%BClhane_Asker%C3%AE_T%C4%B1p_Akademisi" title="Gülhane Askerî Tıp Akademisi"><span style="color:black;mso-themecolor: text1;text-decoration:none;text-underline:none">Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hastanesi</span></a>'nde vefat etmiştir.<br /> <br /> Kaynak :İstanbul Times Haber Ajansı (İTHA)<o:p></o:p></span></p>