Gazetemiz İmtiyaz Sahibi ve Başyazarı Hüseyin Çetiner, teşkilattan sorumlu AK Parti İstanbul İl Başkan Yardımcısı Av. Bülent Turan’ın organize ettiği, AK Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşçu’nun ‘İstanbul Referandum Çalışması’na özel olarak davet edilen tek basın mensubu olma ayrıcalığını yaşadı.

Dört televizyon programına konuk olan Babuşçu, akşam saatlerinde Başakşehir İlçesi Güvercintepe Mahallesi’nde düzenlenen Ramazan Etkinlikleri Çadırı’nda ki Sinoplular Gecesi’ne sonra da gece yarısına kadar devam eden Küçkçekmece kahve sohbetleri ve AK Nokta çalışmasına katıldı. Babuşçu’nun başdöndüren bu çalışmasını dakika dakika takip eden tek basın mensubu İstanbul Times’in İmtiyaz Sahibi ve Başyarı Hüseyin Çetiner oldu. İstanbul Times, böylelikle İstanbul’un en etkili yerel gazetesi olduğunu ve bir çok medya kuruluşuna öncülük ettiğini bir kez daha kanıtladı…  

Millet daha fazlasını hak ediyor  

Babuşçu, müthiş performansı ile gece gündüz, dur durak bilmeden, ülkenin geleceği için canını ve sağlığını ortaya koyan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın güvenine layık olabilmek adına ve ülkenin aydınlık yarınları için halkın neden “evet” demesi gerektiğini, sokak sokak ev ev anlatmanın gayretinde içinde… Bu amaçla yola çıkan Ak Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşçu,  Başakşehir Belediyesi’nin beş ayrı noktada organize ettiği etkinliklerin Güvercintepe Mahallesi’nde yapılan Sinoplular Gecesi’ne katılar yüzlerce kişiye anlamlı bir konuşma yaptı. Babuşçu, “Sinoplular’ın eniştesi olarak aranızda olmaktan dolayı çok mutluyum. Aslında programınızın sonuna kadar burada olmak isterdim ama daha önceden programlanmış çalışmalarımız olduğundan dolayı biraz sonra aranızdan ayrılmak zorundayız. Ayrılmadan önce de bu kadar saygıdeğer vatandaşımızı bir arada görmüşken ülkemizin selameti için anlam ifade eden 12 Eylül referandumunda partinizi değil kendi çocuklarınızın geleceğini düşünerek oyunuzu vermenizi istiyorum” dedi.  

Her zaman halka inandık 

Babuşçu, konuşmasının devamında ise şunları ifade etti: “Biz AK Parti olarak basit ve demagojik laflar kullanmıyoruz. Bizim amacımız yapmak istediğimiz değişiklikleri gerekçeleri ile birlikte sizlere sunmaktır. Biz her zaman halkımızın ferasetine inanmış bir parti olduk. Biz başkaları gibi ‘bir çobanla bir profesörün oyu nasıl eşit olur? da demedik. Bakınız CHP değişiklik yapmak istediğimiz 26 maddenin 24’üne evet diyebileceğini ifade etmişti. İtiraz ettikleri Anayasa ve HSYK ile alakalı yapmak istediğimiz düzenlemelerdir. HSYK, ‘sen beni seç ben de seni’ mantığı ile işliyor. Bizim yapacağımız düzenleme ile tüm savcılar kendi idarecileri için oy kullanacak ve daha demokrat bir HSYK olmuş olacak.” 

Anayasa Mahkemesi 

Aynı durumun Anayasa Mahkemesi için de geçerli olduğuna dikkat çeken Babuşçu, “Bakınız geçen sene 411 milletvekili Meclis’te bir karar aldı. 11 kişilik Anayasa Mahkemesi üyesi, ‘Hayır, siz bu kararı alamazsınız’ dedi ve o 411 vekilin aldığı karar hiçbir işe yaramadı. Hangi demokratik ülkede böyle bir şey olabilir, sorarım size” dedi. Bubuşçu, ayakta alkışlanan konuşmasını “İnşallah hep birlikte 13 Eylül’de yeni bir güne uyanırız” diyerek tamamladı. 

Kahve ziyareti    

İl Başkanı Aziz Babuşçu, Teşkilattan Sorumlu İl Başkan Yardımcısı Av. Bülent Turan, Basın Danışmanı Hüseyin Baştürk ve gazetemiz İmtiyaz Sahibi Hüseyin Çetiner’in içinde olduğu araçlar Başakşehir’den Küçükçekmece’ye doğru hareket ettiler. Bir süre sonra yüzlerce kişinin hazır beklediği bir kıraathaneye giriş yapan İl Başkanı Babuşçu, güçlü alkışlar eşliğinde kahvede oyun oynayanlarla tokalaştı. AK Parti Küçükçekmece İlçe Başkanı Temel Karedeniz ve Küçükçekmece Belediye Başkanı Aziz Yeniay’ın konuşmalarından sonra kahve müdavimlerine seslenen Aziz Babuşçu, şunları söyledi:

Biz iktidara geldiğimiz günden beri demokratik ve halkın ihtiyaçlarına cevap verecek

yeni bir anayasa yapmak için herkesle görüştük. Anayasa konusunda uzman bir ekip ile sivil ve özgürlükçü bir metin hazırlayıp siyasi parti ve STK tensilcilerine sunduk. Samimi ve uzlaşı taleplerimiz ne yazık ki kabul görmedi. Biz de yapmak istediğimiz değişikliklerin yeterli olmadığına inanıyoruz. Bu değişiklikler ileride yapılacak olan sivil ve özgürlükçü bir anayasanın ilk basamakları olarak kabul edilirse ne kadar önem arz ettiği görülür. Taleplerimizi muhalefet partilerine dinletemedik. İşte başka çaremiz olmadığı için 12 Eylül’de sizlere geliyoruz.” 

Değişiklikler halkın yararına 

12 Eylül tarihinde gerçekleştirilecek referandumda milletvekili, belediye başkanlığı seçimi yapılmayacağını hatırlatan Babuşçu, şöyle devam etti: “Burada ‘evet’ çıkarsa milletimiz kazanacak, ‘hayır’ çıkarsa demek ki halkımız halen darbelerin olmasını istiyor, diye bir kanı doğuyor. Ben bir kardeşiniz olarak her zaman halkımızın ferasetine güvendim yinede güveniyorum. Bu referandumda ‘evet’ diyen AK Parti’nin, SP’nin, BBP’nin ve ‘evet’ diyen herkesin aklı başında makul ve mantıklı gerekçeleri varken, ‘hayır’ diyenlerin sizin önünüze koydukları somut bir projeleri yoktur. Bizler için önemli olan bir çok şey iğdiş ediliyor. İçinizden hangisi ‘özürlülerin hakları anayasal güvence altına alınmasın’ der? Hangimiz ‘kadınlarımıza pozitif ayrıcalık yapılmasın’ der? YAŞ kararlarına yargı yolu açılmasın mı? İş adamlarımıza yurt dışı yasağı basit gerekçelerle koyulmasın kararı kime fayda sağlar? Yapmak istediğimiz değişikliklerin tümü de halkın yararınadır.” 

HSYK demokratikleşecek

 Kamuoyunun, ‘Darbeciler yargılansın’ diye dava açma girişiminde bulunan Ferhat Sarıkaya adındaki savcının iddianamesinden sonra HSYK’nın varlığından haberdar olduğunu hatırlatan Aziz Babuşçu, “Hepiniz hatırlarsınız sizin temsilciniz olan milletvekilleri içinde 411’inin  aldığı karar 11 Anayasa Mahkeme üyesi tarafından iptal edilmişti. Aldıkları kararlar da demokrat olmadıkları gözlenen bu her iki  kurumun, demokratik hale gelmesi adına yaptığımız çalışmaların doğru olmadığını kim iddia edebilir? On binlerce hakim ve savcımız varken HSYK’nın sadece 300 kişilik bir kadro içinden seçilerek ‘al gülüm ver gülüm’ yaptığı devirler, sizlerin vereceği ‘evet’ oyları ile tarihe karışacaktır” dedi. 

CHP idarecileri 26 değişiklik maddesinin 24'ünü kabul ettiklerini Anayasa e HSYK hakkında olan düzenlemelerden dolayı HAYIR oyu kullanacaklarını iddia ediyorlar.

İşte İstanbul Times olarak okurlarımızın dikkatine Hem Anayasa hemde HSYK'da değişiklik  metni'nin eski ve yeni şekillerini okurlarımıza duyuramadıysak vekillerin dikkatini almak zorlaşır. 

ANAYASA MAHKEMESİ ESKİ HALİ 

Anayasa Mahkemesi onbir asıl ve dört yedek üyeden kurulur. 

Cumhurbaşkanı, iki asıl ve iki yedek üyeyi Yargıtay, iki asıl ve bir yedek üyeyi Danıştay, birer asıl üyeyi Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay genel kurullarınca kendi Başkan ve üyeleri arasından üye tamsayılarının salt çoğunluğu ile her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden; bir asıl üyeyi ise Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri içinden göstereceği üç aday arasından; üç asıl ve bir yedek üyeyi üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından seçer.

Yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri ile üst kademe yöneticileri ve avukatların Anayasa Mahkemesine asıl ve yedek üye seçilebilmeleri için, kırk yaşını doldurmuş, yükseköğrenim görmüş veya öğrenim kurumlarında en az onbeş yıl öğretim üyeliği veya kamu hizmetinde en az onbeş yıl fiilen çalışmış veya en az onbeş yıl avukatlık yapmış olmak şarttır. 

Anayasa Mahkemesi, asıl üyeleri arasından gizli oyla ve üye tamsayısının salt çoğunluğu ile dört yıl için bir Başkan ve bir Başkanvekili seçer. Süresi bitenler yeniden seçilebilirler. 

Anayasa Mahkemesi üyeleri, aslî görevleri dışında resmî veya özel hiçbir görev alamazlar. 

ANAYASA MAHKEMESİ YENİ HALİ 

Anayasa Mahkemesi onyedi üyeden kurulur. 

Türkiye Büyük Millet Meclisi; iki üyeyi Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri arasından, her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden, bir üyeyi ise baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday içinden yapacağı gizli oylamayla seçer. Türkiye Büyük Millet Meclisinde yapılacak bu seçimde, her boş üyelik için ilk oylamada üye tam sayısının üçte iki ve ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. İkinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için üçüncü oylama yapılır; üçüncü oylamada en fazla oy alan aday üye seçilmiş olur. 

Cumhurbaşkanı; üç üyeyi Yargıtay, iki üyeyi Danıştay, bir üyeyi Askerî Yargıtay, bir üyeyi Askerî Yüksek İdare Mahkemesi genel kurullarınca kendi başkan ve üyeleri arasından her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden; en az ikisi hukukçu olmak üzere üç üyeyi Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri arasından göstereceği üçer aday içinden; dört üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar, birinci sınıf hâkim ve savcılar ile en az beş yıl raportörlük yapmış Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından seçer. 

Yargıtay, Danıştay, Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay genel kurulları ile Yükseköğretim Kurulundan Anayasa Mahkemesi üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde, her boş üyelik için, bir üye ancak bir aday için oy kullanabilir; (Anayasa Mahkemesi’nce çıkarılmıştır) en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır. Baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday için yapılacak seçimde de her bir baro başkanı ancak bir aday için oy kullanabilir ve (Anayasa Mahkemesi’nce çıkarılmıştır) en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır. 

Anayasa Mahkemesine üye seçilebilmek için, kırkbeş yaşın doldurulmuş olması kaydıyla; yükseköğretim kurumları öğretim üyelerinin profesör veya doçent unvanını kazanmış, avukatların en az yirmi yıl fiilen avukatlık yapmış, üst kademe yöneticilerinin yükseköğrenim görmüş ve en az yirmi yıl kamu hizmetinde fiilen çalışmış, birinci sınıf hâkim ve savcıların adaylık dahil en az yirmi yıl çalışmış olması şarttır. 

Anayasa Mahkemesi üyeleri arasından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile dört yıl için bir Başkan ve iki başkanvekili seçilir. Süresi bitenler yeniden seçilebilirler. 

Anayasa Mahkemesi üyeleri aslî görevleri dışında resmi veya özel hiçbir görev alamazlar.” 

Faydası : Anayasa Mahkemesi’nin yapısı tıpkı gelişmiş ülkelerdeki gibi çağdaş ve geniş katılımlı bir şekle dönüşecek.

HSYK ESKİ HALİ 

Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yapar. 

Kurulun Başkanı, Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabiî üyesidir. Kurulun üç asıl ve üç yedek üyesi Yargıtay Genel Kurulunun, iki asıl ve iki yedek üyesi Danıştay Genel Kurulunun kendi üyeleri arasından, her üyelik için gösterecekleri üçer aday içinden Cumhurbaşkanınca, dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilirler. Kurul, seçimle gelen asıl üyeleri arasından bir başkanvekili seçer. 

Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu; adlî ve idarî yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme, geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme, görevden uzaklaştırma işlemlerini yapar.Adalet Bakanlığının, bir mahkemenin veya bir hâkimin veya savcının kadrosunun kaldırılması veya bir mahkemenin yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini karara bağlar. Ayrıca Anayasa ve kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirir. 

Kurul kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulamaz. 

Kurulun görevlerini yerine getirmesi, seçim ve çalışma usulleriyle itirazların Kurul bünyesinde incelenmesi esasları kanunla düzenlenir. 

Adalet Bakanlığının merkez kuruluşunda geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcıların muvafakatlarını alarak atama yetkisi Adalet Bakanına aittir. 

Adalet Bakanı Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun ilk toplantısında onaya sunulmak üzere, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde hizmetin aksamaması için hâkim ve savcıları geçici yetki ile görevlendirebilir. 

HSYK YENİ HALİ 

Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yapar. 

Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yirmi iki asıl ve oniki yedek üyeden oluşur; üç daire halinde çalışır. 

Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabiî üyesidir. Kurulun, dört asıl üyesi, nitelikleri kanunda belirtilen; yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından Cumhurbaşkanınca, üç asıl ve üç yedek üyesi Yargıtay üyeleri arasından Yargıtay Genel Kurulunca, iki asıl ve iki yedek üyesi Danıştay üyeleri arasından Danıştay Genel Kurulunca, bir asıl ve bir yedek üyesi Türkiye Adalet Akademisi Genel Kurulunca kendi üyeleri arasından, yedi asıl ve dört yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından adlî yargı hâkim ve savcılarınca, üç asıl ve iki yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından idarî yargı hâkim ve savcılarınca, dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir. 

Kurul üyeliği seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde yapılır. Cumhurbaşkanı tarafından seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda, boşalmayı takip eden altmış gün içinde, yeni üyelerin seçimi yapılır. Diğer üyeliklerin boşalması halinde, asıl üyenin yedeği tarafından kalan süre tamamlanır. 

Yargıtay, Danıştay ve Türkiye Adalet Akademisi genel kurullarından seçilecek Kurul üyeliği için her üyenin, birinci sınıf adlî ve idarî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilecek Kurul üyeliği için her hâkim ve savcının; ancak bir aday için oy kullanacağı seçimlerde, en fazla oy alan adaylar sırasıyla asıl ve yedek üye seçilir. Bu seçimler her dönem için bir defada ve gizli oyla yapılır. 

Kurulun, Adalet Bakanı ile Adalet Bakanlığı Müsteşarı dışındaki asıl üyeleri, görevlerinin devamı süresince; kanunda belirlenenler dışında başka bir görev alamazlar veya Kurul tarafından başka bir göreve atanamaz ve seçilemezler. 

Kurulun yönetimi ve temsili Kurul Başkanına aittir. Kurul Başkanı dairelerin çalışmalarına katılamaz. Kurul, kendi üyeleri arasından daire başkanlarını ve daire başkanlarından birini de başkanvekili olarak seçer. Başkan, yetkilerinden bir kısmını başkanvekiline devredebilir. 

Kurul, adlî ve idarî yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme, geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme, görevden uzaklaştırma işlemlerini yapar; Adalet Bakanlığının, bir mahkemenin kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini karara bağlar; ayrıca, Anayasa ve kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirir. 

Hâkim ve savcıların görevlerini; kanun, tüzük, yönetmeliklere ve genelgelere (hâkimler için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetleme; görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hal ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemleri, ilgili dairenin teklifi ve Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Başkanının oluru ile Kurul müfettişlerine yaptırılır. Soruşturma ve inceleme işlemleri, hakkında soruşturma ve inceleme yapılacak olandan daha kıdemli hâkim veya savcı eliyle de yaptırılabilir. 

Kurulun meslekten çıkarma cezasına ilişkin olanlar dışındaki kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulamaz. 

Kurula bağlı Genel Sekreterlik kurulur. Genel Sekreter, birinci sınıf hâkim ve savcılardan Kurulun teklif ettiği üç aday arasından Kurul Başkanı tarafından atanır. Kurul müfettişleri ile Kurulda geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcıları, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Kurula aittir. 

Adalet Bakanlığının merkez, bağlı ve ilgili kuruluşlarında geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcılar ile adalet müfettişlerini ve hâkim ve savcı mesleğinden olan iç denetçileri, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Adalet Bakanına aittir. 

Kurul üyelerinin seçimi, dairelerin oluşumu ve işbölümü, Kurulun ve dairelerin görevleri, toplantı ve karar yeter sayıları, çalışma usul ve esasları, dairelerin karar ve işlemlerine karşı yapılacak itirazlar ve bunların incelenmesi usulü ile Genel Sekreterliğin kuruluş ve görevleri kanunla düzenlenir.” 

Faydası :HSYK, demokratik bir yapıya kavuşacak.