Başhekim Türkan Uslu; Dr.Ve Hemişire Ayrılmaz Bir ikilidir 

Avrasya Hospital başhekimi Dr.Türkan Uslu Hemşireler günü nedeni ile yaptığı kısa bir konuşmada Dr.ve hemşirelerin ayrılmaz  birer ikili olduğunu vurgulayarak Avrasya olarak tüm çalışanlarımızın mutlu olması için yönetim olarak elimizden gelen her türlü fedakarlığı yapıyoruz diyerek Başhemşire Gülay Aziret nezdinde tüm hemşirelerin gününü kutladı.

Hastane Koodinatörü İbrahim Urlu'da Günün mana ve önemine değindi

Urlu yaptığı konuşmada Avrasya olarak kuruldukları 1999 da çalışan 22 tane hemşire ile yaptıkları anket çalışmasında 20 hemşirenin işinden memnun olmadığını gördükleri zaman burada bir yanlış olduğunu düşündüklerini söyleyerek yaptıkları çalışmalarla kendi kurumlarında çalışanların memnuniyet oranının % 98'lere çıktığını gördüklerini ifade ederek bu durumdan dolayı çok mutlu olduklarını söyledi.

İstanbul Times Gazetesi olarak bu haftada sağlık sayfamıza Avrasya Hospital'in gülen yüzü olan başhemşire Gülay Aziret ile bir söyleşi yaparak hemşirelerin dünyasını siz okurlarımızla paylaşmak istedik.

Hasta memnuniyeti, hemşirelik hizmetlerinde kalite  ve hasta güvenliğine bağlıdır. 

Gülay Aziret Kimdir ?

1978 Bursa doğumluyum. 2000 yılında İstanbul Üniversitesi Ebeik Bölümü mezunuyum. Anadolu Üniversitesi Sağlık Kurumları İşletmeciliği 2. Sınıf öğrencisiyim. Mesleğime  Avrasya Hospital da başladım. Son üç yıldır Başhemşirelik görevini yürütmekteyim.  
 
 
Halk arasında hemşireler doktorların belirlediği tedaviyi uygulayan kişiler olarak biliniyor. Yada böyle biliyoruz. Bir başhemşire olarak mesleğinizi bize tanımlar mısınız?. Nasıl bir meslektir bize biraz bahsedebilir misiniz? 

Hemşirelik; bireyin, ailenin, toplumun sağlığını  korumak, yükseltmek, geliştirmek ve hastalık halinde iyileştirme amacına yönelik hizmetlerin; planlanması, örgütlenmesi, uygulanması, değerlendirilmesinden ve bu hizmetleri yerine getirecek kişilerin eğitiminden sorumlu, bilim ve sanattan oluşan bir sağlık disiplinidir. 

Hemşireliğin tarihi kadının şifa verici tarihiyle başlamaktadırTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir. İlk profesyonel hemşireliğin 1854-1856 yıları arasında yaşanan Kırım savaşında Florence Nightingale ile başladığı kabul edilmektedirTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir. İlk olarak dünyada 1954 yılından beri ülkemizde de 1964 yılından beri hemşire Florence Nightingale in doğum günü olan 12 Mayıs hemşireler günü olarak kutlanmaktadırTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.  
Türkiye de ilk hemşirelik eğitimi 6 aylık hasta bakıcılık kursu ile başlatılmış.1946 yılında Sağlık Meslek Liselerinin açılması ile ortaokul sonrası 4 yıllık eğitime geçilmiştirTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir. Türkiyede ilk olarak 1955 yılında Ege Üniversitesi Hemşirelik Meslek Yüksel Okulunun kurulması ile üniversite düzeyinde eğitime geçilmiştirTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir. Bunu Ankara’da Hacettepe ve İstanbul da Florence Nightingale ve diğerleri izlediTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir. ilk Profesor ünvanı 1978 de Hacettepede Eren Kum almıştırTarayıcınız bu resmin gösterilmesini desteklemiyor olabilir.
 

Her türlü  sağlık hizmetinin dengeli, ulaşılabilir, sürekli, kaliteli ve en üst düzeyde verilmesinde en önemli faktörün; bütün sağlık hizmetlerinin hekimi , hemşiresi ve diğer sağlık  çalışanları ile bir ekip hizmeti olarak verilmesi olduğunu vurgulamak istiyorum 

Hastaların tedavisinde moral ve sosyal ihtiyaçları nelerdir? Hemşire burada nasıl bir rol üstlenir?

Hastalarımız hastanemizden hizmet almak ve tedavi olmak için geldiğinde birincil olarak Doktoru ile hastalığının tedavisine yönelik bir ilişkiye girmektedir. Bu ilişki doktor tarafından çoğu zaman sadece hastanın iyileştirilmesi ve tedavisine yönelik bir seyir almaktadır.   

Hemşirelerimiz ise hastanın tedavi sürecinde hasta ile doktor arasında bir köprü  vazifesi görerek hastanın doktoruna iletmekte güçlük çektiği konuları iletmede, doktorun düzenlediği tedaviyi uygulamada ve hastaya moral motivasyon verilmesinde çok önemli bir rol üstlenmiştir.   

Gerektiğinde hastanın kızı, ablası, annesi yada kız kardeşi  olabilmekte ve doktordan daha çok zamanı hasta ile geçirerek iyileşme sürecinde hastaya destek olan en önemli sağlık çalışanıdır. 

Hastane olarak en iyi teknolojiyi kullanıyor olabiliriz, doktorlarımız ameliyatı  çok başarılı bir şekilde yapabilir. Ancak göz ardı edilmemesi gereken çok önemli bir husus sağlık hizmetini sunan biz hemşirelerin hastaya nasıl baktığı, nasıl dokunduğu ve nasıl hitap ettiği çoğu zaman en önemli hasta memnuniyeti yaratan husus olmuştur.  

İnsanlar hastalandığında daha duyarlı olurlar, Avrasya Hospital bu duyarlılığın bilincinde olarak onların sağlıklarına tekrar kavuşmasına  sadece tıbbi tedavisinin özenle uygulanmasıyla değil bu zor dönemde onların acılarına ortak olarak sağlıklı güzel günlere götürecek sevgi ve merhametli ellerinde yardımıyla sağlanmaktadır.  

Yüksek motivasyonla samimi bir şekilde ilaç kadar değerli ve iyileştirici bu yaklaşım hastaları da olumlu yönde etkileyerek tedavi süreçlerine uyum süreçlerini arttırmakta hastalıkları hakkında bilgilenmiş  olarak tedaviye aktif katılımlarını sağlamaktadır. 

 Son zamanlarda yeni bir kavram duyuyoruz. “hasta güvenliği”, hasta güvenliğinden kasıt nedir? 

Hasta güvenliği, sağlık bakım hizmetlerinin hasta üzerindeki olası zararını önlemek ve ortaya çıkan zararların tekrarlanmaması amacıyla çalışanların aldığı önlemler olarak tanımlanır. 

Hasta güvenliği tedavinin başarısı ve hasta yaşamını yakından ilgilendiren bir konu. Avrasya Hospital’da hasta güvenliği açısından neler yapıyorsunuz?

Biz Avrasya çalışanları  olarak hasta güvenliği açısından Uluslar arası sağlıktaki hizmet kalite standartlarını kendimize ilke kabul ettik ve bu bağlamda çalışmalarımızı yürütüyoruz.

Hastanemizde kalite anlamında en önemli parolamız olan “Hiçbirşey insan ve sağlık kadar önemli değildir” ilkesiyle tüm işlerimizi kalite döngüsüne göre yürütüyoruz.

Yani önce PLANLIYOR, planları UYGULUYOR, sonuçları KONTROL ediyor ve bu kontrollerden sonra süreçlerimizi sürekli İYİLEŞTİRİYORUZ.

2003 yılından bu yana hastanemizin genel yaklaşımı bu şekilde olmaktadır.

      Uygulamalarımızdan bazı örnekler verecek olursak;

  • Hasta güvenliğini temin etmedeki ilk basamaklardan biri olan Hasta bilekliğini kurulduğumuzdan beri uygulamaktayız.
  • Gazetelerde okuruz işitiriz ya da medyada rastlarız yanlış taraf cerrahisi diye adlandırılan konuda hastanemizde Dünya Sağlık Örgütünün standartları uygulanmaktadır. Hastalar ameliyata başlamadan önce 3 ayrı noktadaki kontrollerden geçer. Anestezi doktoru, ameliyatı yapacak doktor ve ameliyathane hemşiresi tarafından doğru hasta teyidleri yapılır. Ve bunlar kayıt altına alınarak yanlış taraf cerrahisi önlenmektedir.
  • Hasta güvenliğinin diğer önemli bir ayağı da yanlış ilaç uygulamasının önlenmesidir. İlaç uygulamaları birkaç kademeli kontrollerden geçirilerek hastaya uygulanır. Ayrıca ilaçların depolanması, miad kontrolleri ve saklanması kurallara bağlanmıştır. Benzer isimli farklı işlevi olan ilaçlar ayrılmıştır, riskli ilaçlar etiketlenmiştir. Vs.vs.
  • Kan transfüzyonu konusunda (kan nakli) konusunda tüm kurallara riayet ederek transfüzyon işlemi gerçekleştirilmektedir.
  • Ayrıca hasta düşme riski, bası yarası oluşumu gibi konular indikatörlerle takip edilmektedir. Sonuçları belirli periyotlarla değerlendirilerek iyileştirme çalışmaları yapılmaktadır.
  • En önemli hasta güvenliği konularından biride hastane enfeksiyonlarının önlenmesidir. Bu konuda enfeksiyon hemşiremiz Gülhan Seçilmiş’e sözü bırakıyorum
 
 

7-Biliyorsunuz ki; her meslekte olduğu gibi değişim ve gelişim hızlı yaşanıyor. Yeni tedavi şekilleri ve hastaların beklentileri doğrusunda birlikte çalıştığınız hemşireleri değişime nasıl hazırlıyorsunuz? 

Hastanemizde tüm meslektaşlarımıza işe başladıklarından itibaren oryantasyon eğitimlerine ek olarak birçok meslek içi eğitimler düzenliyoruz. Ülkemizin sayılı üniversitelerinden hocalarımız eşliğinde birçok eğitim faaliyetleri yapıyoruz. Ayrıca hemşirelerimizi hastane dışı eğitimlere de göndererek mesleki gelişimlerine katkıda bulunuyoruz.  Örneğin bu yıl hemşirelerimize ve sağlık personellerine şu eğitimleri verdik: 

Hasta memnuniyeti, iletişim becerileri ve kişilerarası ilişkiler ile ilgili uyum eğitimi
Sistem ve Kalite Eğitimi
Anne Sütü ve Emzirme eğitimleri
Düşmelerin önlenmesi ve izlenmesine yönelik eğitim
İzolasyon önlemleriyle ilgili eğitim
Sözel orderlerin doğrulanmasına yönelik eğitim
Taburcu edilen hastalardan kalan ilaçların eczaneye iadesi ve bu ilaçların değerlendirilmesi ile ilgili eğitim
Acil servis hizmetleri, genel hastane hizmetleri, kişiler arası ilişkiler, iletişim becerileri vb. konularda eğitim
Acil serviste boyunluk kullanımı eğitimi
Olağan üstü durumlarda (çocuk kaçırma, yangın v.s) yapılacak işlemler ile ilgili eğitim
CPR (Kardio Pulmoner Resusitasyon Eğitimi
Enfeksiyon kontrolü ve önlenmesi ile ilgili eğitim
Pembe kod uygulaması eğitimi, tatbikat yoluyla gerekli eğitim
Hasta ve Çalışan Güvenliği ile ilgili Hizmet içi eğitim
Kesici ve delici alet yaralanmalarını en aza indirmek için verilen eğitim
El Hijyeni konusunda eğitim
Temizlik, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları eğitimi
Hastanedeki özel alanların (ameliyathane, yoğun bakım,Laboratuvar, kuvöz içi, hasta odası vb.) temizlik kuralları eğitimi
Acil durum ve Afet planı ile ilgili eğitim
Editör: TE Bilisim