1.Eğitim Kongresinde Neler Konuşuldu ?

Yeni Eğitim modeli masaya yatırıldı  
 
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı başta olmak üzere MEB Müsteşarı Doç. Dr. Yusuf Tekin, MEB Özel Eğitim Kurumları Genel Müdürü Ömer Faruk Yelkenci, çok sayıda MEB bürokratı ile 1.700’e yakın kişinin katıldığı 1. Eğitim Kongresi bünyesinde birçok toplantı ve çalıştay yapıldı.

Her kesimden insan kongrede vardı

Antalya’da düzenlenen ve 3 gün süren kongreye Gülay GÖKTÜRK, Etyen MAHÇUPYAN, Eser KARAKAŞ, İsmet BERKAN gibi birbirinden değerli gazeteci/yazar ile eğitim müfredatını   sorgulayan konularında otoritebirçok profesör, doçent ve akademisyenler panelist olarak kongreyeçarpıcı fikirleriyle adeta renk kattılar.

Eğitim Dernekleri ve STK’lar, Özel Okul kurucuları ve okul yöneticileri kısaca tüm katılımcılar ziyadesiyle bu kongre ve çalıştaylardanistifade etti.Şahsım adınaçalışmalardan çokça yararlandım, emeği geçen herkese müteşekkirim.

Milli Eğitim bakanlığı çok güzel bir işe imza attı 

İlk kez yapılmasına rağmen Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen bu tarz vizyoner projelerin devamında fayda görüyorum . Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu geniş görüşlülükle eğitim ve öğretimi ele almasını eğitimin geleceği adına çok sevindirici buldum.“Bireyden İnsana” sloganı ile düzenleneneğitim kongresi eğitimefelsefik yönlü bakış açısıyla bireyi düşünceye sevk ederek, önyargıdan uzak bir şekilde insan yetiştirmeyi hedefliyor.
Tüm gelişmiş ülkelerin temel hedefi olan eğitim sistemlerini daha iyi bir hale nasıl getiririz sorgusu sürekli ve güncelolarak devam etmektedir.

Eğitim sorun üreten değil, çözün birleyler yetiştirmelidir

İnsani değerlere bağlı meslek sahibi, üretken bir insan modeline ulaşmak ve eğitim-öğretimde mükemmeli yakalama arayışı tüm Dünya’da ciddi manada sürmektedir. Elbette bu zamanla, kültürle, öğretiyle ilgili bir durumdur. Ancak şu gerçek hiç unutulmamalıdır;biz dünyada var olan değerler silsilesi ile insanı yetiştirecek şekilde müspet bilimle, çağdaş ve modern yaşama çocuklarımızıuyarlamalıyız. Toplam insan kalitemizi mutlaka eğitimle artırmalıyız. 

Bu, öncelikle öğretmenlik mesleğinin nitelik bakımından kalitesini artırmakla mümkündür.Elbette ülkede enyüksek bütçe eğitime verilmelidir.Başta eğitim kurumlarının yaygınlaştırılması vebu eğitim kurumlarımızın gerek fiziki alt
yapılarını gerekse donanımlarınızengin ve kusursuz hale getirmek önemlidir. 

Eğitim  meselerine bilimsel yaklaşmak gerekir

Türkiye’de eğitim doktrini yıllarca dini eğitimi horgören, farklı mezhep ve dinleri ötekileştiren, farklı etnik kökenlere düşmanlık besleyen bir öğreti üzerinde oldu. Peki gerçekten tektipleştirmeyi hedefleyen bu eğitim müfredatı ile toplum tektipleşebildi mi? Elbette hayır! Nitekim paradigma değişikliğine gidilme zürriyeti bu sebeple elzem oldu. Son yıllarda düzenlenen paradigma değişikliği imam hatip ve meslek liselerinin önünün açılmasıyla başlayıp,  kılık-kıyafet serbestliği ve andımızı kaldırmakla devam eden süreç eğitimde tabuları yıkarak, kabuk değiştirip ülkenin gelecek nesillerini müspet ilim ve bilimle yetiştirmeyi hedef kılmaktadır.

Ülkenin Üçte biri kürt ama ana dilde eğitim henüz yok 

Ancak halen ülkenin üçte biri olan Kürt çocuklarının bu çağda ana dillerinde devlet tarafından eğitim verilmemesi tek kelimeyle zulümdür.

Ana dilde eğitim alınmaması kesinlikle cehalete hizmet eder. Başkada bir şey değildir. 
Kongrede çok boyutlu ele alınan eğitim sistemimiz TÖDER Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Taşel’in ironi değerlendirmesiyle herkesin dikkatini cezbetti. “Çocukların enerji, merak, ısrar, samimiyet, dürüstlük vb. gibi doğal değerlerini bozmasak, fazla değer katmamıza gerek yok.”Taşel’in yaklaşımı çok doğru.Bu çocuk masumiyeti ve doğallık yansıması bile evrensel değerler silsilesinin tamamını içerisinde barındırıyor.

Destek sizden başarı çocuklardan

Çocuklarımıza vereceğimiz destek ile onlar kendi enerji, merak, ısrar ve samimiyetleri ile üstesinden gelemeyecekleri zorluk yoktur. Çocuk masumca merakı ve enerjisi ile zaten üretkenliğin ilk adımını kendi atar. Yeterki önlerindeki engelleri kaldıralım. 

Eğitimişi idealist ve hümanistlik ister. Aynı zamandafedakârlık isteyen bir meslektir. İnsan şekillendirme bilinciylehareket edilmelidir.

Eğitim hizmeti ticari bir emtiya değildir

Kesinlikle eğitime ticari bakılmamalıdır. Buna ilk başta devlet organizasyonu uymalıdır. Ancak gel gör ki; Maliye tüzel kişilikle özel okul açanlardan; KDV, ÖTV, Muhtasar, Gelir vergisi gibi birçok vergi kalemi toplayarak eğitim kurumunu ticaret yapan herhangi bir firmadan ayırt edemiyor.

MEB Müsteşarı, özel okulların Türkiye’de payının halen %4 civarlarında olmasından şikâyetçi olduğunu ve bunu doğru bulmadığını, özel eğitimin payının % 15’e ulaşmasını en mütevazı hedef olarak ortaya koydu.  Bunu yürekten destekliyoruz. 

Devlet 200 bin öğrenciye eğitim desteği verdi

Bu yıl itibarıyla özel eğitim kurumlarının kontenjanından istifade edilmesi için tahmini 200 bin öğrenciye verilen yaklaşık 3.500 TL eğitim desteği oldukça doğru bir uygulamadır. Ancak halen yetersiz olduğu kanısındayım. Bu amaca hizmet edecek şekilde öğrenci sayısı ve öğrenci başına düşen destek miktarı artırılmalıdır.

Anadolu illeri ile İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlerde eğitim maliyeti aynı değil. Bu gerçek ışığında kalem kalem girdi maliyetlerini baz alarak öğrenci eğitiminin sübvanse edilmesi sosyal devlet anlayışına uygun düşer.

Kongre ilk olma özelliği taşıyor 

İlki düzenlenen bu kongrenin eğitim alanında alınacak önemli kararlar yolunda ciddi bir adım olduğu düşüncesindeyim. Gelişmiş ve ileri bir toplum olmak için “İdeolojik ve dogmatik olmayan,çocukları düşünmeye ve sorgulamaya sevk eden, Evrensel insani değerler manzumesiyle, müspet bilime uygun düşen ders programlarıylagelecek nesilleri yetişmeye hizmet edecek eğitim müfredatı elzemdir” 
Bu dilek ve temennilerleeğitim şûrasında bu yönde gelecek güzel haberleri bekliyoruz.

İstanbul Times / Maksut KONYAR