Bu söz daha çok Sarı Taksi plakasına 900 bin TL vermeden sahip oldukları araçları ile yakın çevresindeki insanların ulaşımını sağlayan kişilerin yaptığı işe verilen isim.

Ben bu olaya farklı gözle bakıyorum. Yetkililerin Sarı plakaları sınırlı verdikleri için plakaların fiyatları şişirildikçe şişiriliyor. Bir plakanın 900 BİN TL ye çıkarılması korsanlık değil de nedir ?

Hiç bir üretim ve çaba sarf edilmeden alıcısı satıcısı bulunan sarı plaka korsan olmuyor,ama 10 bin liralık arabası ile günde üç beş işe gidip evine bir lokma ekmek götüren kişinin yaptığı işe korsan demek biraz haksızlık olmuyor mu ?  
Bu konuda ciddi bir araştırma yaptım. Bu işi yapanların büyük ekseriyeti  bir zamanlar esnaf olup işleri ters gittiği için tüm varlıklarını kaybeden insanların yapacakları başka bir şey olmadığı için mecburiyetten bu işi yaptıklarını görüyorum ve biliyorum.

Düşünsenize 50 yaşındaki tekstilci Mehmet’in bir şekilde  işini kaybettiğini ve yıllarca evine ekmek götürmek için  sağdan soldan iş baktığını ama yaşının ilerlemiş olması ve elinde yapıp para kazanacağı bir mesleği olmadığı için en basit ve en az sermaye ile yapacağı iş olan aracı ile yolcu taşıma işine giriyor.

Ben bu işi yapanları savunmuyorum. Ancak Başbakan ve bazı milletvekillerin Korsan’a karşı başlatmış olduğu mücadelenin yarısı kadar da bir plakayı nerede ise bir trilyon’a çıkaran çarkın içinde kimler var buna da bir el atması gerekir. 

Plaka kiralayan bir taksici ile konuştum bana aynen şunu söyledi “Bu sektörde çok haksızlıklar var aylık 4.500 TL.ye plaka kiralıyoruz. Birde her yıl 5.000 TL hava parası ödüyoruz. Plaka çok pahalı olmazsa biz de daha uygun fiyatlara kiralayabiliriz dedi. 
Bir plaka nasıl 900 BİN TL oluyor ?

İktisatta bir kaide var.Buna Nedret kanunu derler. Yani az olan şey değerlidir. Su olmazsa yaşam olmaz ama çok olduğu için sadece,ziynet eşyası olarak kullanılan altın kadar değerli değildir mesela. İşte Sarı Taksi plakalarının da bu kadar değerli olmasının en önemli nedeni devletin bunlara bir sınırlama getirmiş olmasıdır.

Devletin bu sınırlamasından yararlanan ve geneli de İSTOÇ oto CENTER’ da yerleri olan  üç beş tane otomotivci bir şekilde bu piyasa da fiyatları indirip çıkarmaktadır. 

Sermaye,ticarete ve helal kazanç’a hiçbir zaman karşı olmadım. Ama Sarı Taksi plakalarının artmasının helal olup olmadığını da iyi bir din alimine sormak gerekir. 

Devlet taksicilik yapmayı serbest bıraksın sarı taksi plakaları bir günde yerlerde sürünür. Devletin arkasına sığınıp bas bas bağırıp KORSAN’ a hayır demek kolay ama hiçbir yetkili her yıl  100 BİN TL artan sarı taksi plakalarının nereye doğru gittiğini sorgulamaz. 
Kendi araçları ile yakın çevresine hizmet sunan sürücüleri KORSAN olarak nitelemiyorum.

Çalışmadan ,üretmeden, sadece devletin getirdiği sınırlama ile paralarına para katan sarı taksi  plaka sahipleri ve aracıların gücüne güç katan sistemin sorgulamasını istiyorum. Nasıl ki Sarı plaka sahipleri çok haklı olmasalar da  başlattıkları mücadelenin bir benzerini kendi araçları ile ve alın terleri evine bir lokma ekmek götürme derdinde olan kişilerde birleşip bir dernek kurarak bir araya gelip YAŞANAN HAKSIZLIKLARI ilgililere aktarıp kendi durumlarını da kanuni bir çerçeveye oturtulmasını siyasilerden talep etsinler. 
Bir sene önce ASIL KORSAN SARI Taksiler başlığı ile bir haber  yaptık. Onlarca garip gureba yani diğer bir ifade ile KORSAN taksicilik yapanlar bizi ziyaret ederek bizi öcü gibi gösteren para babaları (Sarı Plaka sahipleri) nin aksine kanayan bir yara olan bu olay ile alakalı haber  yaptığımız için bize teşekkür ettiler.

Bu yazıyı yazarken bir kesimi kötüleyip diğerini yüceltme amacı gütmedim. Sadece ilgililerin bu konu hakkında biraz beyin cimnastiği yapmaları adına minik bir hatırlatma yapma gereği duydum.

Kimin KORSAN, kimin, KORSAN olmadığının birbirine karıştığı bir ortamda yetkililer bu konuda adil ve tarafsız bir komisyon kurarak  detaylı bir çalışma yapıp sonucunu kamuoyuna açıklasınlar. Kimsenin konuşmaya cesaret edemediği kendi araçları ile çalışan yani diğer bir ifade ilen KORSAN taksililik yapanları buna iten gerekçeler cevap bulmadığı sürece ne kadar yasaklama getirilirse getirilsin hiç kimse bunun önünü alamaz. 

Korsanın tarifi şu şekilde yapılmış:

Başkasının üretimi veya emeği olan bir ürünün kazanç sağlamak amacıyla kullanılmasına, kopyalanmasına ve satılmasına korsan denir. 

Bu tarife göre kendi arabaları ile iş yapanlar korsan kategorisine girmiyor. Burada Yavuz hırsız ev sahibi bastırır misali hakim. Kendi arabası ile taksicilik yapanda yakıtı aynı fiyata alıyor,her iki aracı da bir sürücü kullanıyor. Peki vatandaş neden Sarı taksiyi değil de ötekini kullanıyor ? Bunun araştırılması gerekir.


İstanbul Times / Hüseyin ÇETİNER  22 Mayıs 2012