Güvenlik Konseyi Başkanı Pieter Van Vollenhoven : 50 kişi hastaneye kaldırıldı. 10:40 saatinde iniş yapacaktı. Normal bir uçuş vardı. Kokpitte 3 kişi bulunuyordu. Sağ koltukta eğitimdeki pilot vardı. Eğitimdeki pilotun yetkileri vardı. Mürettebat 14:00 saatinde haber veriyordu. Uçağın sağ tarafına iniş yapılmaya izin verilmişti. Rötar olmadan inişe geçmişti. 2000 fit civarında inmesine izin verilmiştir. Temastan sonra otomatik pilotla inişe geçmişti. Başarılı bir iniş gerçekleştiriyordu. THY'nin böyle bir alışkanlığı var, her pilot kendi tarzında iner.

1950 fitteyken uçak, birşeyler yanlış gidiyordu. Bir tufalık ortaya çıktı ve son radyo bu irtifada normal olmayan bir yükseklik açıkladı pilot ve bu yükseklik uçağın o sıralarda 1950 fitlerde değil, -8 fit yükseklikte olduğunu bulduk. Ani bir yükseklik değişimden bahsediyoruz. Böylece otomatik sistemde, gaz konusunda da değişiklik olmuştur.

İniş önemli noktalardan biridir.Soldaki yükseklikte bir sorun çıkmıştır. Solda bulunan alette sorun yaşanmıştır. Mürettebat da bunu iletmiştir. Burada 1950 fitte değil -8 fitte bulunduğunu öğrendiği zaman mürettebat bunu sorun olarak görmemiştir.

Ani irtifa değişimlerinden dolayı uçak sanki birkaç metrenin üzerinde bulunuyormuş gibi hareket etmiştir. Otomatik pilot da gazı kesildiği için, bu değişimin ardından mürettebat zamanında önlemleri almamıştır. Hız kaybından dolayı uçak asgari uçuş hızına ulaşmıştır. Uyarı sinyalleri de gönderilmiştir. Bu da titreşimle bildirilmiştir. Kara kutudan anladığımıza göre gaz yeniden verilmiştir ama irtifa düşünce gaz vermek yeterli olmamıştır ve iniş pistinden 1 km önce düşmesine sebep olmuştur uçağın.

Bu uçakta bu sorun daha önce 8 kere yaşanmıştır. Uçak önce kuyruğu üzerine çakılmıştır. Daha sonra, 170 km hızla uçuyordu o anda, normalde 260 km'de seyretmesi gerekiyordu. Tarla çamurdan oluşuyordu bu da uçağı durdurup sürüklenmesini engellemiştir. Uçak burada 3'e bölünmüştür. İniş aleti ve motorlar da hemen kesildi, uçağa ait olan iki motor çarpmayla birlikte 250 mt uzağa fırlamıştır. Bununla birlikte bussiness class bölümünde parçalanma meydana gelmiştir.

Pilotlar uçak düştüğünde ölmüştü. Kazayı biri kamuya ait diğeri bağımsız iki ekip soruşturdu. Bunun haricinde krizin neden çıktığına dair araştırmalar devam ediyor. Bu hafta itibariyle başladı. Belki uçağın enkazı başka bir bölgeye taşınacaktır. Boeing firması da başvuruda bulundu. 737 uçağının paneli içinde bir ekstra araştırma yapılacaktır. Bunu da değerlendireceğiz. İniş ve kalkışta yeteri uyarı verilmediğinden böyle bir öneride bulunduk.

Uçağın yükseklik göstergesi arızalıydı. Soruşturma devam etmektedir. Kamuoyunu bilgilendirmek istedik. Gaz sistemi ve soldaki yükseklik göstergesi konusunda açıklama yapmak istedik. İrtifa hatası dışında kazayla ilgili bir anormallik yok. Daha önceki 8 uçuşta aynı sorunun yaşandığına dair bulgulara rastladık kara kutuda. Kazada tespit ettiğimiz ani yükseklik değişimi söz konusu dedik ve yükseklik değişimi sonrasında gaz kesilmiştir, otomatik pilot da uçağa iniş yapması gerektiğini bildirmiştir ve gaz verilmemiştir. Bu sebepten dolayı uçak yüksekliğini korumaya çalıştı.

 

Kurum ile savcılık arasında ses kaydı ve karakutu konusunda tartışma çıkmıştır. Hollanda hukukunda savcılık bu bilgilere sadece rehine terörizm adam öldürme veya cinayet durumlarında bu bilgilere ulaşabilir. Kaza mekanında iki tane araştırma yürütülmektedir. Suç işlenip işlenmediğini araştırıyor savcılık ve bunun dışında bağımsız daha önce söylediğim kırımların yürütüldüğü bağımsız araştırma da yürütülüyor. O iki araştırma arasında her zaman bir gerilim vardır. Çünkü ceza hukukunda susma hakkı vardır. Hiç kimse kendinin yargılanmasına katkıda bulunmak durumunda değildir. O gerilimden dolayı iki raporu kanıt olarak kullanılmaya karar verilmiştir.

Otomatik pilotun kullanılması bazı şirketlerde normal bazıları da kullanmaz. Bu onların insiyatifindedir. Bu uçuş normal bir uçuş şeklidir.

İniş için pist seçimi konusunda normal olup olmadığına dair bir bilgi yok elimizde. Ancak irtifa göstergesi hatalıydı, pilotlar bunu son anda fark etti.

Soruşturma Türk yetkililerle işbirliği halinde sürüyor. İniş butonu manuel olarak da müdahale edilebilirdi ama bu sorun olarak aksettirilmiyor. Daha ayrıntılı bilgi veremeyeceğiz. Hava açık olsaydı pisti görerek iniş yapabilirlerdi ama görüş mesafesi az olduğu için böyle inmiş olabilirler.

Elimizdeki bilgiler çerçevesinde her soruya yanıt veremeyeceğiz. Otomatik pilotta sorun varsa böyle bir bilgi edinirsek paylaşacağız. Yakıt konusunda da bir sorun yoktu. Kısa bir uçuş yapabilecek kadar yakıt vardı. Ters bir bulgu yok elimizde.

Kokpitteki kapı açıktı. Olay yerine ulaşan ekipleri hemen kokpite müdahale ettiler. Orada yanlarında bulunan doktor tarafından pilotların öldüğü tespit edilmiştir.

Editör: TE Bilisim