Bir binanın yıkılıp yerine yeni binanın yapılması kenstel dönüşüm olur mu ?

Kamu kurum ve kuruluşlarının pratik çözümler ile sağlıklı bir şekilde kentsel dönüşümün özel sektör tarafından yapılmasının önünü açacak sağlılıklı yaklaşımlar sergilenmediği için Marmara depreminden bu yana tam 18 yıl geçmesine rağmen hisseddilir derecede bir çalışma olmadğını İstanbul'un 39 ilçesinde görmek mümkün.

Kentsel dönüşüm nasıl hız kazanır ?

İlk olarak kamu kurumu olan İBB'nin kendi inşaat şirketi olan KİPTAŞ'a verdiği yoğun ve yüksek imarın aynısını adil olarak özel sektöre sağlamadığı sürece hızlı bir şekilde eski ve depreme dayanıksız binaların yıkılıp yerine yenilerinin yapılma süreci kolay olmayacaktır.

İBB kendi inşaat şirketine 18 kat imar veriyorken vatadaşa ise 5 katlı mevcut binanın yerine yine 5 kat veriyor bu mantıkla nasıl kentsel dönüşüm olur ?

İBB her ne kadar 1.000 m2 arsa üretirseniz % 15 fazla imar veririm diyorsa da zaten bir çok ilçede şu an mevcut olan binalarda bir şekilde bu orandan daha fazla kaçak inşaat olduğu için bu artış bir anlam ifade etmiyor.

Kentsel dönüşüm'ün hızlı ve etkin bir şekilde ilerlemesi isteniyorsa filli mekanın ölçülüp kaçak veya kayıtlı olmasına bakılmayıp hak sahibine aynı büyüklükte yer verilmesi gerekir.

Mütaahit içinde bu işe girmesini teşvik edecek kadar imar atışı verilmesi halinde sağlıklı ve hızlı bir kentsel dönüşüm olabilir.

18 Senedir deprem için bir arpa boyu alamadık

Bu mantık ile kenstel dönüşümün bir arpa boyu yol almadığını İstanbul 18 yıldır gördü. Halkın ve Müteahhit'in cebine hitap edilmediği sürece bundan sonrada kentsel dönüşüm bu halinden daha hızlı olamaz.

Belediye yönetimi mevcut 100 m2 lk daireniz 300 bin TL etmiyorken bu yeri yıkıp yerine yeni bina yaparsanız aynı yerin değeri 2 misli oluyor tezini savunuyor.

Hak sahibi de benim yağmur çamur içinde 20 veya 25 sene önce aldığım mekanımın değeri artıyorsa bunu bana sağlayan sen değilsin diyor.

Vatandaş müteahhit'e sen mekanımın aynısını verirsen ben de tapumu veririm yoksa ya düşük metre karelik yer önermen veya benden üste para istemen hoşuma gitmez zaten yerim var sağlam olmazsada kamet ediyorum diyerek kenstel dönüşüme pek yanaşmadığını bir çok ilçede gördük.

Hızlı kentsel dönüşümün formülü çok net ve belli. Yolları ve verimli kullanılmayan mekanları hesaba kattığınız zaman ve devletin 3.000 m2 den falza arsalar için verdiği artışlar hesaba katılırsa ve devlet bir veya iki kat fazla imar verirse muhtemelen daha hızlı bir kentsel dönüşüm olur.

İşin özeti devlet ve vatandaş birbirine kuşku ile bakmayıp bir deprem anında bize mezar olacak çürük yapılar yerine depreme dayanıklı ve sosyal alanları olan yeni yapılarda yaşamayı terik ederse ülke olarak sağlıklı bir kentsel dönüşüm ancak o şekilde olur.

Örnek :

Zeytinburnu ilçesinde bir süre önce kendi kendine çöken Kuran sitesinde eski imar ile 56 konut ve birazda işyeri imarı verilmişti.

Bir kaç sene önce Zeytinburnu Belediyesi bu site sağlam değil gerekçesi ile çürük raporu verip binayı mühürlemişti.

Bina mühürlendikten sonra hak sahipleri belediyeye gidip çürük mekanı yıkıp yerine depreme dayanıklı yenisini yapalım diyorlar. Yapılan İncelemede 56 daire yerine ancak 39 daire için imar verileceği beyan ediyor.

Tabi 17 daire yeni imar ile eksik olduğu için hak sahiplerinden 17 tanesi hakkında feragat etmediği,diğerleri de cebinden para verip müteahite dairelerini yaptıramadığı için sorun yılardır sürümcemede idi.

Halbuki Belediye zaten burada 56 daire ve bazı , işyerleri var. Buraya 76 daire ve birazda iş yeri için imar verelim dese özel sektör bu işi daha hızlı yaparak halkın yeni ve sağlılı mekanlarda ikamet etmesini sağlayabilirdi.

Sağlılı bir kensel dönüşüm için samimyet ve empati gerekli.

Kaynak : İstanbul Times Haber (İTHA)

Editör: TE Bilisim