Saadet Partisi EMLAK VERGİ dosyasını açtı

Emlak vergisinde fahiş artış

Saadet Partisi İstanbul İl teşkilatı  ilginç bir çalışmaya imza atarak, İstanbul ilçe belediyelerinin emlak vergilerine yaptıkları zamları mahalle mahalle tespit etti. Ortaya çıkan rakamları düzenlediği basın toplantısı ile kamuoyuna açıklayan Saadet Partisi İstanbul İl Başkanı Erol Erdoğan, “Bazı mahallelerimizde yüzde 4 binlere varan zamlar söz konusu. AK Parti ve CHP emlak vergilerine fahiş zamda adeta birbirleriyle yarışıyorlar” dedi.

İMAJ BELEDİYECİLEĞİNİN FATURASI İSTANBULLUYA KESİLDİ

İstanbul’da 2010 yılı emlak vergilerine uygulanan fahiş zamların İstanbulluya haksızlık olduğunu söyleyen Saadet Partisi İstanbul İl Başkanı Erol Erdoğan “Maalesef, plansız, müsrif yönetim anlayışının ve imaj belediyeciliğin faturası İstanbulluya çıkarılıyor. İstanbul daha düzgün, planlı ve iyi yönetilmek zorundadır” dedi. Erol Erdoğan, 2010 yılı emlak vergisi artışlarının bazı mahallelerde % 800, 1000, 1500 hatta % 2000 oranında arttırıldığını ve genel ortalamanın ise % 250’ye yaklaştığını bildirdi. Erdoğan, fahiş artışlarda AKP’li ve CHP’li belediyelerin adeta yarış içerisinde olduklarını ileri sürdü.

EMLAK VERGİSİ  VARLIK VERGİSİNE DÖNÜŞTÜRÜLDÜ

İstanbul’un 39 ilçesinde mahalle mahalle yaptıkları araştırmanın sonuçlarını açıklayan Erol Erdoğan şunları söyledi: “Bilindiği gibi Emlak vergisi değerleri 4 yılda bir yeniden belirlenmektedir. 2010 yılı Emlak vergilerine belediyeler tarafından yüzde 100’den % 1000’e hatta bazı mahallelerde % 2000’e varan oranlarda zam yapıldığını şaşkınlıkla tespit ettik.

Öyle görülüyor ki, plansız, müsrif yönetim anlayışının ve imaj belediyeciliğin faturası İstanbulluya çıkarılıyor. Belediyeler, yanlış yönetimler sonucu içine düşürüldükleri borç ve faiz batağından çıkışın çaresini milletin malında görmektedir. Emlak vergileri adeta varlık vergisine dönüştürülmektedir.

Bu yöntem çözüm değildir. Memur ve işçiye % 2–3 zammı çok görüp, vergileri ise onlarca, yüzlerce kat arttırmak adalet değildir, haksızlıktır. Belediyeler vatandaşı finans kaynağı olarak görmekten vazgeçmelidir.

Emlak vergi değerlerindeki bu artış aynı zamanda tapu harçlarının da aynı oranlarda artışı  demektir. Yani hem belediyeler hem de hazine, açıklarını kapatmak için gözünü vatandaşın evine, dükkânına, arsasına dikmişe benziyor.

HEM ÖZENSİZ HEM HİLELİ

Vergi değerleri aşırı derecede yüksek belirlendiği gibi, belirlenirken özensiz de davranılmıştır. İstanbul'un bazı ilçelerinde aynı özellikteki caddeler arasında büyük farklılıklar bulunduğu gibi (Örn. Bağdat caddesi- İstiklal caddesi farkı), aynı ilçenin farklı mahallelerinden geçen aynı caddesinde (Örn. Ümraniye Alemdağ caddesi) dahi farklı değerler belirlenmiştir. Aynı mahallede yer alan sokaklar arasında dahi anormal farklılıklar bulunmaktadır. Veriler incelendiğinde hiçbir kriter gözetilmediği, özensiz bir şekilde değer tespiti yapıldığı görülmektedir.

Vergi değerlerini tespit ederken ölçüsüz davranan bazı belediyeler vatandaştan gelen yoğun tepkiler üzerine,  Emlak Vergisi yüksek çıkan cadde yerine binanın arka cephesinin bulunduğu değeri düşük olan sokağı esas alarak vergi değerini düşürmeye çalışmak gibi hileli usullere başvurmuşlardır. 

ÇALIŞMA NASIL HAZIRLANDI?

İl Başkan Yardımcımız ve Mahalli İdareler Birim Başkanımız Muhammet KAYNAR ve ekibinin 15 günden fazla süren çalışmasıyla ortaya çıkan bu veriler, 2010 yılı emlak vergisi değerlerinin bir önceki genel beyan dönemi olan 2006 yılı emlak vergisi değerleri ile sokak sokak karşılaştırılmasıyla elde edilmiştir. Çalışma esnasında, İstanbul'daki 2010 yılına ait 89.702 adet veri 2006 yılına ait 68.506 adet veri ile tek tek kıyaslanarak eşleştirilen 37.325 adet veriden artış miktarları ve oranları çıkartılmıştır. Çalışma neticesinde İstanbul'daki 700 mahallenin ve 39 ilçenin Emlak Vergi değerlerindeki artış ortalaması elde edilmiştir. İl Başkanlığımızda şu an İstanbul’un tüm sokaklarına dair artış rakamları ve verileri bulunmaktadır.

FAHİŞ ZAMLARA ÖRNEKLER

BEYOĞLU PÜRTELAŞ MAHALLESİ 4225%

BEYOĞLU CİHANGİR MAHALLESİ 3176%

BAŞAKŞEHİR BAŞAKŞEHİR MAHALLESİ 1873%

BAŞAKŞEHİR ZIYA GÖKALP MAHALLESİ 1512%

ESENYURT YEŞİLKENT MAHALLESİ 1400%

EYÜP GÖKTÜRK MERKEZ MAHALLESİ 1169%

EMİNÖNÜ MOLLA FENARİ MAHALLESİ 1089%

MALTEPE FINDIKLI MAHALLESİ 1030%

ARNAVUTKÖY BAHŞAYİŞ MAHALLESİ 900%

GÜNGÖREN TOZKOPARAN MAHALLESİ 778%

KÜÇÜKÇEKMECE YARIMBURGAZ MAHALLESİ 758%

KÜÇÜKÇEKMECE ATAKENT MAHALLESİ 757%

GÜNGÖREN GÜNEŞTEPE MAHALLESİ 741%

ŞİŞLİ H.EDİP ADIVAR MAHALLESİ 610%

ŞİŞLİ PAŞA MAHALLESİ 608%

AVCILAR TAHTAKALE MAHALLESİ  550%

ÇEKMEKÖY KİRAZLIDERE MAHALLESİ 507%

SARIYER DEMİRCİKÖY MAHALLESİ 487%

ESENLER TURGUT REİS MAHALLESİ 456%

ESENLER ORUÇ REİS MAHALLESİ 452%

FATİH DERVİŞALİ MAHALLESİ  444%

TUZLA MESCİT MAHALLESİ 397%

BEYKOZ RÜZGARLIBAHÇE MAHALLESİ 322%  

KARTAL YAKACIK YENİ MAHALLESİ 289%

SULTANBEYLİ YAVUZ SELİM MAHALLESİ 287%

ÜMRANİYE KAZIM KARABEKİR MAHALLESİ 239%

ESENYURT TALAT PAŞA MAHALLESİ 217%

ÜSKÜDAR YAVUZTÜRK MAHALLESİ 211%

ZEYTİNBURNU KAZLIÇEŞME MAHALLESİ 195%

PENDİK KAVAKPINAR MAHALLESİ 171%

BAĞCILAR GÖZTEPE MAHALLESİ 150%

KÂĞITHANE HÜRRİYET MAHALLESİ 136%

EYÜP MİMAR SİNAN MAHALLESİ 131% 
 
 
 
 
 

En yüksek artışlar; Beyoğlu, Başakşehir, Güngören ve Fatih’te.

İlçe ortalamaları alındığı zaman ise İstanbul’da en fahiş artışlar şu ilçelerde gözüküyor. 

 

BEYOĞLU 1169%

BAŞAKŞEHİR 864%

GÜNGÖREN 693%

FATİH-EMİNÖNÜ 525%

KÜÇÜKÇEKMECE 473%

ESENLER 403%

ŞİŞLİ 363%

ARNAVUTKÖY 354%

FATİH 349%

MALTEPE 339%

SULTANBEYLİ 262%

EYÜP 233%

AVCILAR 227%

ESENYURT 201%

TUZLA 190%

KARTAL 174%

KADIKÖY 154%

ÜMRANİYE 146%

BAĞCILAR 145%

BAHÇELİEVLER  129%

 

CHP ile AKP’li belediyeler zam yarışında...

CHP’li başkanların yönetimindeki belediyelerde de durum hiç farklı değil. Maltepe; % 349, Avcılar % 227, Kartal: 174, Kadıköy %154. SARIGÜL’ün Şişli ortalaması ise % 363.

Görüldüğü gibi vergilerde fahiş artışlarda CHP ve AK Parti adeta yarış içerisinde olmuşlardır.

Saadet Partisi vatandaşı bilgilendiriyor ve tepkisini gösteriyor

Saadet Partisi İstanbul İl Başkanlığı olarak vergilerdeki haksız artış konusunda İstanbulluları bilgilendiriyor ve tepkimizi açıkça ortaya koyuyoruz. Bu amaçla ilçelerde asılan bez pankartlarla halkımızın sesi oluyoruz. Şu anda İstanbul’un her yerinde bu bilgilendirme çalışmaları başlatılmış durumdadır. İlçelerde asılan pankartın bir örneği ekte gösterilmiştir.

Çözüm; zihniyet değişimidir

Belediyelerin bugün geldiği nokta, maalesef 1994 yılı öncesi ile benzerdir. Belediyeler borç  batağına düşürülmüş, rutin giderlerini dahi karşılayamaz hale gelmiştir. Personel maaşını ödemek için bankalardan ipotekli kredi almaktadır. İsraf düzeyindeki harcamalarını kısmak yerine, İller Bankası alacaklarını teminat göstererek bankalardan faizle kredi almaktadır. Böylece halkın geleceği de ipotek altına alınmaktadır. Lüks harcama için tek örnek dahi durumu izaha yetmektedir. Maaşları ödeyebilmek için kredi alan belediye yöneticileri lüks makam aracı kiralamaktan taviz vermemektedir.

Belediyelerin plansız ve kötü  yönetiminin faturasını İstanbul halkına ödetmeye çalışması kabul edilemez. İçine düşülen bataktan kurtuluşun çaresi “zihniyet ve yöntem değişimi”dir. Çare, sadece başkanının reklamını düşünen “imaj belediyeciliği”nin yerine hizmette verimliliği esas alan “vatandaş odaklı hizmeti planlayan, vizyoner belediyecilik” anlayışının işbaşı yapmasıdır.

Editör: TE Bilisim