İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi‘nde ‘Üsküdar Meydanına Dair Dolgu Amaçlı 1/5 bin ve bin ölçekli imar planı’ değişikliği yapıldı. CHP’li üyelerin itirazlarına rağmen oy çokluğu ile alınan kararla, Kızkulesi yönünde bulunan Şemsi Paşa Camii ile Üsküdar İskelesi arası ‘kazıklı sistem teras’ alanı ile doldurulacak ve 12 bin metrekarelik yeni alan sağlanacak. Proje Üsküdar çarşı içinde bulunan Ahmediye Meydanı’ndan denize kadar olan 500 metrelik bölümü de kapsıyor. Böylece meydan alanı, sahil ve park kullanımını kapsayan alan 125 bin metrekare büyüklüğüne ulaşacak. Marmaray İstasyon girişlerinin ve tesisat binalarının olduğu bölümünden denize kadar olan kısım “Meydan” olarak düzenlenecek.

‘MEYDAN’ KİMLİĞİ KALMADI

Hürriyet'ten Fatma Aksu'nun haberine göre; yaya akışlarının rahatlatılmasının ve tarihi yapıların ortaya çıkartılmasının amaçlandığı raporda şu ifadelere yer verildi: “Özellikle Marmaray İstasyonu yaya girişleri ile üç adet tesisat yapıların meydan ortasında yer alması, üsluplarının mevcut tarihi yapılara aykırılık teşkil etmesi, yayaların görsel ve fiziksel denize erişiminin engellenmesi, geçmişten gelen ‘meydan’ kimliğinin kalmaması, tarihi binaların (Yeni Valide Sultan Camii, Cedit Valide İmareti, Mihrimah Sultan Camii) birbirinden kopması ve görsel kesintisi ile araç ve toplu taşıma duraklarının düzensizliği söz konusudur.”

TOPLANMA ALANI OLABİLİR

Üsküdar Meydanı Projesi ile taşıt trafiği ve toplu taşım duraklarının yeniden düzenleneceği belirtilirken, yaya ulaşımının kesintisiz olarak sağlanacağı ifade edildi. Öte yandan raporda, “Bu proje ile çeşitli açık alan organizasyonları düzenlenebilecek, olası deprem gibi afetlerde toplanma alanı olarak kullanılabilecek, İstanbul’da mevcut kent dokusu içerisinde çok önemli bir meydan alanı ortaya çıkartılabilecek ve zihinlerde kalan “Üsküdar Meydanı” kavramı, kamu kullanımına sunulmuş olacaktır” ifadelerine yer verildi.

MÜZE MÜDÜRLÜĞÜ’NE BİLGİ VERİLECEK

Dolgu esnasında, deniz suyunda çözünen ve zararlı kimyasal maddeler içeren dolgu malzemeler kullanılmayacak. Çalışmalar sırasında herhangi bir kültür ve tabiat varlığına rastlanılması durumunda, Müze Müdürlüğüne bilgi verilecek. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nca onaylanmayan deniz yapılarının inşaatına kesinlikle başlanmayacak. Dolgu sırasında, dolgu malzemelerinin, çeşitli etkilerle deniz içine yayılmak suretiyle sığlaşmaya ve kirliliğe sebebiyet verilmemesi için, yapısal önlemler alınacak.

DOLGU ALANLARDA DEPREM TEHLİKESİ

İBB Meclisi’nde tartışmaya neden olan rapor sırasında söz alan CHP’li Meclis Üyesi Esin Hacıalioğlu, Üsküdar Meydan Sahil Düzenleme Projeleri içerisinde denizin doldurulmasına deprem nedeniyle karşı olduklarını belirterek, bu dosyanın geri çekilmesini istedi. Hacıalioğlu, “Bu alan cami ve külliyelerin olduğu büyük bir tarihi meydan. Daha geçtiğimiz hafta depremi konuştuk. Dolgu alanlar tehlikeli alanlardır” dedi. Ak Parti Meclis üyesi ve Üsküdar Belediye Başkan Yardımcısı olan Abdullah Ayaz “Kıyı dolgu alanı denilen yer, Üsküdar Harem’den Boğaz Köprüsü’ne kadar alanı kapsayan bir çalışmanın bir bölümü burası. Marmaray ve Çekmeköy metro hattından sonra denize dolgu şeklinde değil, kazıklama sistemiyle hem metro, hem Marmaray, hem de deniz ulaşımıyla gelen insan sirkülasyon alanını, seyir terasları olduğu alanlar olacak” dedi.

Editör: TE Bilisim