Belediyeciliğin toplanan vergi ve diğer gelirlerle adil hizmet götürme işi olduğunu söyleyen Cemal Doğan, Başakşehir Belediyesinin önceki yıllarda 15 milyon borçlanmaya gittiğini, Başakşehirliler’in borcun ödenip ödenmediğini merak ederken, Başkan’ın bütçe yılının yarısı tamamlanır tamamlanmaz ikinci kez borçlanma yetkisi talep ettiğini belirtti. Doğan, Başakşehir Belediyesinin gelir kalemleri incelendiğinde vergi gelirleri ile gayrimenkul satış gelirlerinin bütçenin gelir kısmının önemli kalemini oluşturduğunu dile getirdi.

İstanbul Times Haber Merkezi / Çağla Pekgüleç

’ŞİMDİ SORUYORU’

 Sayıştay denetimlerinde gider denetimi kadar gelir denetiminin de önem kazandığını söyleyen doğan sözlerine şu şekilde devam etti:
‘’Başakşehir Belediyesinin emlak vergisi tahsil oranlarının düşük olduğunu biliyoruz. Belediyemizin belli metrekareden yüksek büyük gayrimenkul sahiplerinden, arsa sahiplerinden, tahsil edemediği vergi miktarı nedir? Bunları tahsil etseydi böyle bir borç yüküne ihtiyaç kalır mıydı? Bunlarla ilgili herhangi bir idari ve hukuki takip söz konusu mudur? Belediyemizin gelir kalemlerinden övünerek lansmanlarla kamuoyuyla paylaştığı hâsılat paylaşım yöntemi ile satışlar önemli bir yer tutuyor.

 Hâsılat paylaşımı olan projelerde, belediye hak ettiği kısımları hak etmiş midir? Bu konuda ki hak edişleri ile ilgili şu ana kadar kamuoyuyla herhangi bir bilginin paylaşılmamış olması, bütçenin şeffaflığı kadar, gelirlerin etkin tahsilâtlarında da problemlerin ortaya çıktığını göstermektedir. Sadece verdiğimiz bu iki örnekte bile yapılacak etkin çalışmaların borçlanma ihtiyacını ortadan kaldırmaya yeteceği kesindir.’’

‘İÇ BORÇLANMA TALEP EDİLİYOR’

Olayları takip ettikleri kadarıyla iç borçlanmanın talep edildiğini vurgulayan Meclis üyesi Doğan sözlerinin devamında şunları dile getirdi:

 ‘’Finansal piyasalar analiz edildiğinde dış borçlanma maliyetlerinin iç borçlanmaya göre oldukça düşük olduğu gözükmektedir. Başakşehir belediyesi gibi büyük bütçelerle yönetilen belediyelerin bu konuda alternatif bir çalışma yapmış olması gerekirdi. Belediye başkanı bütçe konuşmasında denk bütçe yaptığını öve öve anlatmıştı. Denk bütçe yapmak övünülecek bir şey ise ( ki öyledir) bu borçlanmayı biz nasıl anlamalı ve anlatmalıyız. Bu gidişle Başakşehir belediyesinin borçlu belediyelerde daha yukarılara tırmanacağı açıktır. Belediye resmi internet sitesinde bütçe verilerini görmek istedik, ama ne yazık ki geçmişte görülebilen bütçe değerleri artık gizlenmiştir.’’

 Doğan:’’Hedeflenen gelirler, bunların tahakkuk ve tahsilât oranlarını göremedik. Bütçe yapmak bir öngörü işidir. Bir yıl sonrasını görme ve planlama işidir. Bu borçlanma gösteriyor ki belediyemizin ön görüsü altı aydan daha kısa. Ne oldu da en yüksek oranda borçlanmaya ihtiyaç duyuldu. Olağanüstü bir yatırım harcaması mı olacak? Başakşehirliler bu borçlanma ile ne kazanacak?

5393 sayılı yasa belediyeye borçlanma yetkisi verse de, sizler usulen bu yetkiyi alsanız da grubumuz bu borçlanmanın kamu yararına olmayacağını düşünmektedir. Bu borcun ödeyeni Başakşehir halkıdır. Başkan kendi cebinden ödemeyecektir. Ve biz CHP grubu olarak yurttaştan aldığımız yetkiyi doğrukullanmak adına hayır diyeceğiz. AKP’li iktidar meclis üyelerine buradan sesleniyorum, birazdan yetki vereceksiniz, halkın temsilcisi olarak buradasınız. İki kere düşünmenizi rica ediyorum.’’
 
‘’HESAPLAMA YAPILIRKEN YENİDEN DEĞERLE ORANI GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULUR’’
 
Yasanın bir önce ki yıla göre gerçekleşen gelirin %10’u kadar borçlanabilir olduğunu ve hesaplama yapılırken yeniden değerleme oranı da göz önünde bulundurulması gerektiğini belirten Doğan,şunları söyledi:

‘’Önümüze getirilen teklif 2013 yılı gelir rakamı olan 367.769.961,76 tl nin 1,0393 yeniden değerlendirme oranı ile çarpımı olan %10 luk kısmına isabet eden 38.200.000,00 tl lik anapara tutarına bir iç borçlanmayı içeriyor. Ancak bütçe ve mali politikadan anlayan bilir ki anaparanın müştemilatları (faiz, giderler) bu hesaplamalarda dikkate alınmalıdır. Oysa belediye faiz giderlerini dikkate almadan %10 luk bir anapara borçlanmasına gitmiştir. Borçlanma yetkisi olmadan mali hizmetlerin bu mecliste bir sunum yapmasını beklerdik. Hangi gelir hedefleri tutturulamadığından böyle bir borçlanmaya ihtiyaç duyulmuştur. Bu borçlanma ile hangi cari ve yatırım harcamaları yapılacak? Meclisin de bilgilendirilmesini isterdik. Belediye böyle bir borçlanma yetkisi isteyince ve 2014 yılı denk bütçe olarak meclisten geçmişken, seçim sonrasına gelen bu dönemde talep edilen bu borçlanma, insanın aklına bütçe kalemlerini ve kamu kaynaklarının bir seçim bütçesi mantığı ile yönetilip, yönetilmediği sorusunu getirmektedir. Seçimlerde her eve gönderilen başkan resimli saksılar, belediye amlemli fincanlar, kahveler, çiçekler böcekler ve bilbordlar acaba bir kılıfına uydurma operasyonu ile belediyenin kasasından mı çıkmıştır?’’

‘’BELEDİYE ETKİN, ŞEFFAF VE ADİL DEĞİL’’

Başakşehir Belediyesi’nin bütçe yönetimi konusunda etkin, şeffaf, adil olmadığını ve bunların sonucunda da borçlanmaya gidildiğini belirten Meclis Üyesi Doğan,’’Bu vesile ile Belediyenin iç denetim mekanizmalarının ve kadrolarının bir an önce oluşturulmasını istiyoruz. Belirttiğim gerekçelerle bu maddeye hayır diyeceğimizi, gerekli kamu kurumu denetim organlarını göreve çağıracağımızı, gerekirse de hukuki takip yapacağımızı yüce meclisin bilgisine sunuyorum’’dedi.
 
  
Editör: TE Bilisim