içinde bulunduğumuz Mart Nisan Mayıs ayları Emlak Vergileri açısından tahakkuk ve tahsilat dönemi olduğundan bu günlerde   Başakşehir Belediyesince  2010 yılı için  fahiş miktarlarda belirlenen emlak vergisi değerleri belediyenin başını ağrıtmaya devam ediyor. Belediye meclisindeki muhalefet partisi CHP meclis grubunun ısrarla değerlerin yüksek belirlendiğine dikkat çekmesine ve emlak vergisi artışlarına bütçe görüşmelerinde ret vermesine aldırmayan belediye şimdi kara kara bu vergileri nasıl tahsil edeceğini düşünüyor!!!

Bu konuda bölgede halkını bilinçlendirme adına yoğun çalışmaları olan Cumhuriyet Halk Partisi Belediye meclis üyesi ve aynı zamanda Belediye Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi Bektaş ULUSAN ile emlak vergilerindeki gelinen son noktayı ve belediye çalışmalarını konuştuk.

Bu artışların nedeniyle ilgili   birçok şey söylendi, bunlardan biri de yerel seçimler öncesinde siyasi amaç güdülerek  Başakşehir’e bağlanan Bahçeşehir’in   CHP’li ve ANAP’lıların yoğun bir yerleşim yeri olduğu için cezalandırıldıkları ve bu nedenle Başakşehir’e oranla Bahçeşehir’de artışların çok daha fazla olduğu ve aslan payını aldığı,  yine özellikle belediyenin Bahçeşehir gibi zengin bölgelerden çok vergi alarak orta bölgelere hizmet olarak aktaracağı vs.

Yalnız bütün bunları düşünenler kendi  emlak vergilerini öğrenmek yada ödemek için belediyeye gittiğinde  gördüler ki artışlar bu bölgeyle sınırlı değil,  her bölgede  akıl almaz artışlar ve bir önceki yılla  kıyaslanamayacak  oranlarda yüksek vergi rakamları var!!!

Bu emlak vergisi artışlarından; OSB deki iş dünyası şikayetçi,Bahçeşehir’de oturan insanlar şikayetçi, Orta bölgedeki çalışan işçi şikayetçi, Yıllar önce küçük birikimlerle aldığı bir arsası için bu gün  bir yıllık emekli maaşını emlak vergisi Olarak ödemek zorunda olan emekli de  şikayetçi!!! Her kesimden şikayet varsa demek ki yapılmaya çalışılan zenginden alıp yoksula vermek değilmiş!!!            

Bu artışlarla ilgili İşin özünü söyleyeyim ben size, Birçok belediye de olduğu gibi Başakşehir Belediyesinde de 29 Mart’ta göreve gelen yönetim,  belediyenin yapması gereken işlerle ilgili norm kadrolarda yer alan kontenjanlara göre uzman kişileri istihdam etmek yerine kendi düşüncesindeki belediyelerin yaptığını yaparak her işi fason olarak dışarıda yaptırma yoluna gitti. Emlak vergilerinde de durum  böyle oldu.  Kurulacak emlak vergisi değer tespiti komisyonunca her mahallede sokak sokak belirlenmesi gereken değerler komisyon yerine özel bir şirkete yaptırıldı ve ortaya bir “EMLAK VERGİSİ CANAVARI” çıktı.

ŞİMDİ  NE OLACAK ?

Sadece komisyon üyelerinin dava açma yetkisi olan değer artışları  ile ilgili bir tek Güvercintepe Mahallesi Muhtarı dava açtı o bölge yargıda onun dışındaki bölgelerde belirlenen değerler kesinleşti. Bu konuyla ilgili her gün telefon mail ve fakslar alıyorum herkesin merak ettiği şey ne olacak bu vergilerin durumu?

Mesela bir emekli vatandaşımızın kızı soruyor

Bektaş  Bey
İnternetteki  yazınızı  okudum.Benim  babamında  Altınşehir  Bayramtepe’de  bir  arsası  var  daha  önce  makul  bir  vergi  ödüyordu  fakat  bu  dönem  2000 tl  vergi  ödemesi istenmiş , bu  nasıl  bir  adalet  anlamadım ? emekli  bir  adamın bu  vergiyi  ödeyemeyeceğini  herhalde  bu  vergiyi  koyanlarda  tahmin ediyordur. O bölgede  oturan tanıdıklarım  var  ve  bir  çoğu  bu  vergiyi  ödemesi  mümkün değil 
Şimdi  biçtikleri  değerden  kendilerimi  satın  alacak  acaba  sormak isterim.
sizden  rica  bu  konuda  ne  yapabiliriz  bize  yardımcı olabilirimsiniz
Gerekli yerlere  bizde  başvuralım  Güvercintepe  muhtarımız  gibi. 
Bize  bu  konuda yardımcı olabilirimsiniz teşekkürler M. E.

Bizde aslında bu konuyu işin muhatabına  Belediyeye önergelerle sorduk, biz önergemize cevap alamadık ama, ne hikmettir ki; İlk zamanlarda ısrarla bu artışları yerinde ve doğru olduğunu savunan Belediye gerçeğin farkına vardığında eyvah dedi ama iş işten geçmişti. İşte bakın Belediye Başkanı Mevlüt Uysal  çözümle ilgili halkın meclisinin üyelerine yapmadığı açıklamayı Milliyet Gazetesinin 09.02.2010 tarihli sayısındaki “VERGİ KAVGA DOĞURDU BARIŞIN YOLLARI ARANIYOR” başlığıyla bulduk. İşte  Belediye Başkanının açıklamasındaki korsan çözüm yöntemleri.

Caddeler sokaklar yapıldı
Giderek büyüyen bu itirazlar sonucunda Başakşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, özellikle 2.400 TL rakamlarının görüldüğü bazı caddelerde ve az katlı ve yeşil alanı bol, arsa payı yüksek bloklarda fiyatları dengelemek adına bir yöntem geliştirdi. Kimi yerlerde el altından kullanılan bu yöntemi belki de Türkiye çapında ilk kez resmi yoldan deneyen isim olan Mevlüt Uysal, bazı cadde ve çevresindeki konutların bulunduğu  bloklarda emlak vergilerini cadde yerine blokların cephesinin bulunduğu ara sokaklar üzerinden hesaplama yöntemini geliştirdi. Yine 2.400 TL rakamlarının görüldüğü az katlı blokların olduğu yerleşimlerde de en değersiz görülen nokta neresiyse orası üzerinden hesaplama yapıldı.

Başka türlü düşmüyor
Şimdi, o bölgede oturanlar mağdur olmasın diye, fiyatı bir alt sokaktan aldıklarını ifade eden Mevlüt Uysal başka türlü emlak vergilerini düşürmelerinin mümkün olmadığını da dile getirmiştir.

DAHA KÖKLÜ ÇÖZÜM YAKINDA
Yükselen emlak vergileri, özellikle Bahçeşehirlileri tapudaki alım satım sırasında yüzde 3.3’lük tapu harcı  nedeniyle de zorlamaya başladı ve semt sakinleri gayrimenkullerini satamaz oldular . Harcı karşılayıp gayrimenkullerini satan sakinler bu defada   yüksek gelir vergisiyle karşılaşıyorlar. Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, iki geçici yöntemin yanı sıra daha köklü bir çözüm geliştirmek için bölgenin emlak değerlerinde de ‘emlak vergisi merkez komisyonları’na başvurarak değişiklik yapacaklarını söylemiş.

  Gazetelere beyanat veren belediye yetkilileri biz  meclis üyelerinin bilgi talebi karşısında bizlere BİLGİ EDİNME YASASININ yolunu gösterebiliyor…

Ama biz mücadeleye devam ediyoruz. En son 05 Nisan tarihli meclis oturumunda emlak vergilerinin durumu ile ilgili sözlü bir önerge verdim ve sordum;

İndirimle ilgili yapılan bir çalışma varmıdır, bu konuda yasal bir düzenleme yapılmışmıdır? Bu önergenin cevabını benim gibi binlerce Başakşehir’li de bekliyor…

 

Bu konuda ki mücadelemizin başarılı olacağına ve Belediyenin bu yanlış  uygulamadan vazgeçerek emlak vergisi değerlerini gerçek değerlere çekmek için hükümetin de desteğiyle  bu konuya köklü bir çözüm getirmek için yasal bir düzenleme yapmasını bekliyoruz.

BİR YILI GERİDE BIRAKIRKEN BELEDİYEDE NELER OLUYOR

Halkın iradesiyle seçilmiş belediye meclis grubunun % 38 ini temsil eden  Cumhuriyet Halk Partisi meclis üyeleri olarak belediyenin kurulduğu günden itibaren yapıcı bir muhalefet ortaya koyduk, halkın yararına meclise gelen çalışmalara destek verdik.  Ama ne hikmettir ki,bizim bu yaklaşımımıza karşılık Ak Parti meclis grubu ne yönetime katılmamız konusunda nede söylediğimiz doğrular konusunda bizle ortak bir çalışma yürütmeye yanaşmadılar.

Bırakın halka bilgi vermeyi  biz meclis üyelerine dahi bilgi vermekten kaçınan belediye yönetimi seçim öncesi vaat ettiği şeffaf belediyecilik ve halkla birlikte yönetim sözünü de yerine getiremedi.

 Mesela meclise gelen bir gündem maddesinde belediye başkanına istimlak edilecek yerlerle ilgili satın alma yetkisi isteniyor bu istenen yetki öyle bir yetki ki bir kere alıp Belediye Başkanı görevi boyunca ve her bölgede kendi inisiyatifiyle kullanabileceği bir yetki. Oysa olması gereken istimlak edilmesi gereken yer meclise getirilmeli ve meclis tarafından uygun görülmesi halinde yetki alınmalıydı. Bu yetki bizlerin karşı çıkmasına rağmen oy çokluğu ile kabul edildi. Bizlerde aldığımız grup kararıyla bu kararı ve yetkiyi yargıya taşıdık . 

DENETİM RAPORU DEĞİL SANKİ FAALİYET RAPORU

Günümüzde gittikçe önem kazanan denetim kavramı özel sektör kadar kamu kurumlarının da  departman olarak bünyelerinde bulundurdukları ve denetim elemanları ettikleri  bir birimler  haline geldi.

Çünkü Denetim;

Bir kurumda yapılabilecek yolsuzlukların engellenmesini sağlar, kamu fonlarının suistimal ve israf edilmesini önler. Kuralların ve yasaların uygulanmasında keyfiliğin önüne geçer ve kamu yönetiminde saydamlığa katkı sağlar. Denetim olgusu denetlenen kurumların beyanlarına güvenilirliğini arttırır.

Belediyemiz bu kadar önemli bir konuda ne yapıyor dersiniz. Norm kadrolarda iç denetçi ve uzmanlar için kadro olmasına rağmen bu kadrolar için denetçi istihdamı yapılmıyor.  Bu olmayınca umudumuzu yıl sonunda kurulacak denetim komisyonunca bir yıllık belediye faaliyetlerinin denetlenip hesaplarının inceleneceği DENETİM RAPORUNA  bağlıyoruz ama maalesef oradan çıkan sonuç da vahim.

Niye mi?

  Bu kadar önemli bir konu olan bir yıllık faaliyetlerin denetimi için kurulacak komisyona CHP  grubu olarak ısrarla 5 kişi  seçilmesini önermemize rağmen her önergede olduğu gibi bu önergeye  de kabul oyu vermediler ve denetimin 2 Ak Partili 1 CHP’li üyeyle yapılmasına karar verdiler.  Yani Denetimsiz Denetim olsun istediler. Hayatında İlk defa bir belediyenin faaliyetlerini denetleyen komisyon üyeleri bu konuda uzman olan kişilerden destek alma hakları olmasına rağmen böyle bir destek almadılar.

   Denetim raporunu aldım elime okuyorum aklıma ilk gelen ve raporda görmeyi beklediğim değerleri maalesef göremiyorum. Nedir bu değerler söyleyeyim size… Hepinizin bildiği gibi belediyemiz Küçükçekmece ve Esenler Belediyelerinden ayrılan yerlerle oluşturuldu ve bunun sonucu olarak da bu belediyelerle bir protokol yapıldı bu protokolün içeriğini, Küçükçekmece ve Esenler Belediyesinin ne kadar borcunu üstlendiğimizi göremedim… Bunun gibi hiçbir şekilde bir denetim raporunda olması gereken tespit, tenkit ve önerileri göremedim.

Bunun yerine bakın denetim raporunda ne vardı, raporda yazan bir bölümü olduğu gibi aşağıya aktarıyorum okuyun ve siz değerlendirin bu bir “DENETİM RAPORUMU YOKSA FAALİYET RAPORUMU”

  Bilindiği üzere belediyemiz, yeni kurulan bir ilçe belediyesi olup, geniş bir yüzölçümüne ve yerleşim alanına sahiptir. Bu geniş alan içerisinde Bahçeşehir ve Başakşehir etapları gibi altyapı sorunları halledilmiş ve planlı yapılaşması olan uydu kentler olmakla beraber, Şahintepe, Güvercintepe,Altınşehir, Ziya Gökalp Mahalleleri gibi henüz altyapı sorunları çözülmemiş ve ciddi anlamda hizmete ihtiyacı olan bölgelerde bulunmaktadır. Dolayısıyla acil bir şekilde hizmet bekleyen bölgelerimiz vardır. Bu nedenle belediyemiz yeni kurulan bir belediye olmasına rağmen hızlı bir şekilde işe başlamış, acil olarak çözüm bekleyen sorunlardan başlayarak süratli bir şekilde yatırımlara girişmiştir. Başta altyapı sorunları olmak üzere, ihtiyaç duyulan bölgelerde yoğun bir şekilde asfaltlama, bordür ve tretuvar işleri yapılmaya başlanmıştır.”

Sonuç olarak artık bir yılını dolduran belediyemizin görevlerini ve faaliyetlerini yürütürken yapması gerekenleri prosedürleri tamamlamak için değil, işin özüne uygun bir şekilde doğru olarak yapmalıdır. İşin uzmanı olan kişileri gerekli mevkilerde görevlendirmeli ve yetkilendirmelidir. Asli görevi  halktan topladığı vergilerle halka hizmet götürmek olan belediye,  kaynaklarını halkın yararına işlerde kullanmalıdır.

Editör: TE Bilisim